Aanspreken op gedrag met behoud van de relatie, Empathisch luisteren

Niveau
Tijdsduur
Trainer
Guido Haullussy
Locatie
Online
Startdatum en plaats
Logo van Compassie in Actie
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 9 Compassie in Actie heeft een gemiddelde beoordeling van 9 (uit 16 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

9
Gemiddeld cijfer voor Aanspreken op gedrag met behoud van de relatie, Empathisch luisteren
Gebaseerd op 7 ervaringen Lees alle ervaringenchevron_right
starstarstarstarstar_half
Arno Jas
Medewerker Kennis Centrum
9
Aanspreken op gedrag met behoud van de relatie, Empathisch luisteren

"Een heel erg leuke training die op een mooie manier wordt opgebouwd met een goede combinatie van theorie om het vervolgens in de praktijk te brengen. Het was een eye-opener om te zien hoe ikzelf van nature gesprekken benaderde en in de training leer je om (lastige) gesprekken op een andere manier in te steken om zodoende meer resultaat te behalen. Aanrader! " - 03-09-2021 09:12

"Een heel erg leuke training die op een mooie manier wordt opgebouwd met een goede combinatie van theorie om het vervolgens in de praktijk te… alles lezen - 03-09-2021 09:12

Startdata en plaatsen

computer Online: MS Teams
3 nov. 2021 tot 17 nov. 2021
Toon rooster
event 3 november 2021, 13:00-17:00, MS Teams, Dagdeel 1
event 17 november 2021, 13:00-17:00, MS Teams, Dagdeel 2

Beschrijving

 - De kracht van empathie bij ongewenst gedrag -

Als professional kun je goed met anderen samenwerken. Toch kan dat soms best lastig zijn.
Bijvoorbeeld als iemand zijn afspraken steeds niet nakomt, belangrijke informatie niet met je deelt of steeds maar blijft aandringen als je nee zegt. Wat het ook is, het beïnvloedt je werk nadelig en dat is vervelend.

Hoe spreek je iemand aan op wat hij of zij doet? Hoe zorg je er nu voor dat hij/zij niet boos wordt maar naar je luistert? Hoe voorkom je dat je jezelf te veel laat gaan waardoor de boel escaleert?

In deze training leer je hoe je iemand aanspreekt op zijn gedrag en het contact goed houdt.

Voor wie is deze training?

Deze training is bedoe…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

 - De kracht van empathie bij ongewenst gedrag -

Als professional kun je goed met anderen samenwerken. Toch kan dat soms best lastig zijn.
Bijvoorbeeld als iemand zijn afspraken steeds niet nakomt, belangrijke informatie niet met je deelt of steeds maar blijft aandringen als je nee zegt. Wat het ook is, het beïnvloedt je werk nadelig en dat is vervelend.

Hoe spreek je iemand aan op wat hij of zij doet? Hoe zorg je er nu voor dat hij/zij niet boos wordt maar naar je luistert? Hoe voorkom je dat je jezelf te veel laat gaan waardoor de boel escaleert?

In deze training leer je hoe je iemand aanspreekt op zijn gedrag en het contact goed houdt.

Voor wie is deze training?

Deze training is bedoeld voor iedereen die veel met anderen communiceert en die:

  • makkelijk voor zichzelf opkomt maar het lastig vindt als de ander tegenstribbelt of
  • het moeilijk vindt om anderen te confronteren met hun ongewenste gedrag

Wat levert de training je op?

In deze training ontwikkel je de gespreksvaardigheden die je helpen om een lastig gesprek tot een goed einde te brengen. Met deze vaardigheden kan je werkrelatie er zelfs beter op worden dan ooit.

“Het stappenplan waarmee we oefenden om iemand op z’n ongewenste gedrag te wijzen en toch verbinding te houden, werkt heel prettig. Het biedt houvast en is heel effectief” – Marco, Agile projectleider

Wat je leert is onder meer:

  1. het gesprek goed aangaan
  2. verbinding maken en houden
  3. tot goede afspraken komen

1. Het gesprek goed aangaan

Iemand aanspreken is altijd spannend want je weet vooraf nooit hoe de ander reageert. En misschien is het ook wel beladen: heb je er zoveel last van dat het je inmiddels behoorlijk hoog zit.
Je leert om lucht te brengen in het gesprek zonder afbreuk te doen aan je boodschap. Zodoende start je in een goede sfeer en kun je voorkomen dat de ander boos wordt.

2. Verbinding maken en houden

Niemand is blij met een negatieve boodschap. Dus zal diegene vrijwel zeker boos of geïrriteerd reageren.
Je leert die reactie doorzien en hoe je daar effectief mee kunt omgaan. Empathisch luisteren is hier het geheim, wat maakt dat je door die boosheid of irritatie heen kunt kijken.
Het vertrouwen dat de ander dan in je krijgt creëert de bereidwilligheid om tegemoet te komen aan wat jij wilt.

3. Tot een goede afspraak komen

De beste afspraak ontstaat als je er allebei in gelooft, vanuit een win-win-situatie.
Je leert hoe je toch tot een wederzijds acceptabele oplossing komt ook als de ander in eerste instantie nee zegt op je verzoek.

Wat je kun je verwachten?

Intakegesprek vooraf

Voorafgaand aan de training hebben wij (eerst) een persoonlijk gesprek. Hierin bespreken we waar jij in de praktijk tegenaan loopt en wat je wilt leren om anderen effectiever te kunnen aanspreken op hun gedrag. Je kunt dan nog bepalen of deze training echt is wat jij zoekt.

Twee dagdelen

De training is bestaat uit twee dagdelen met veel ontdekken en oefenen. Voor aanvang krijg je het lesmateriaal toegestuurd zodat je je kunt voorbereiden op het eerste dagdeel. Je krijgt oefen- en leesopdrachten mee voor tussen de twee trainingsdagen.

Leren met elkaar

Je leert en experimenteert met elkaar in een vertrouwde omgeving. Je krijgt niet meer theorie dan nodig is en gaat vooral veel oefenen met je nieuwe vaardigheden. Er is geen acteur want oefenen doe je met elkaar rond je eigen echte situatie.

Gericht op succeservaring

De trainingsmethode is heel praktisch en opgebouwd met een afgemeten stappenplan. Daardoor zul je tijdens de training zelf ervaren dat je iemand kunt aanspreken op zijn gedrag én op goede voet met elkaar kunt blijven staan.
En omdat je werkt met je eigen praktijksituatie kun je na afloop ook vol vertrouwen dat lastige gesprek aan gaan.

9
Gemiddeld cijfer voor Aanspreken op gedrag met behoud van de relatie, Empathisch luisteren
Gebaseerd op 7 ervaringen
starstarstarstarstar_half
Arno Jas
Medewerker Kennis Centrum
9
Aanspreken op gedrag met behoud van de relatie, Empathisch luisteren

"Een heel erg leuke training die op een mooie manier wordt opgebouwd met een goede combinatie van theorie om het vervolgens in de praktijk te brengen. Het was een eye-opener om te zien hoe ikzelf van nature gesprekken benaderde en in de training leer je om (lastige) gesprekken op een andere manier in te steken om zodoende meer resultaat te behalen. Aanrader! " - 03-09-2021 09:12

"Een heel erg leuke training die op een mooie manier wordt opgebouwd met een goede combinatie van theorie om het vervolgens in de praktijk te… alles lezen - 03-09-2021 09:12

starstarstarstarstar
Maarten van der Ham
Internal Accountmanager
10
Aanspreken op gedrag met behoud van de relatie, Empathisch luisteren

"Inhoud cursus is heel prettig. stap voor stap ben ik meegenomen in het stappenplan aanspreken op gedrag. Het oefenen van voorbeeldsituaties heeft daar zeker aan bijgedragen. Het cursusmateriaal is duidelijk en overzichtelijk. " - 02-09-2021 11:06

"Inhoud cursus is heel prettig. stap voor stap ben ik meegenomen in het stappenplan aanspreken op gedrag. Het oefenen van voorbeeldsituaties … alles lezen - 02-09-2021 11:06

starstarstarstarstar_border
Judith Verheij
Internal Accountmanager
8
Aanspreken op gedrag met behoud van de relatie, Empathisch luisteren

"Zinvolle training met gestructureerde opzet en empathische trainer. Fijn dat het materiaal van te voren te bestuderen is, zodat je voorbereid kunt starten. Kleine groep waardoor je voldoende kunt oefenen. Afwisseling van theorie en praktijk. Ruimte voor vragen. Aanrader." - 27-07-2021 09:54

"Zinvolle training met gestructureerde opzet en empathische trainer. Fijn dat het materiaal van te voren te bestuderen is, zodat je voorberei… alles lezen - 27-07-2021 09:54

starstarstarstarstar_border
Eddy Klap
DevOps Engineer
8
Aanspreken op gedrag met behoud van de relatie, Empathisch luisteren

"Interessante feedback training met veel verdieping. Breng zelf veel in en stap uit je comfortzone voor het beste resultaat. Ook goed als opfristraining voor feedback geven. Ik kan hem aanraden." - 12-07-2021 08:48

"Interessante feedback training met veel verdieping. Breng zelf veel in en stap uit je comfortzone voor het beste resultaat. Ook goed als opf… alles lezen - 12-07-2021 08:48

starstarstarstarstar_half
Stefan Voskuilen
Staf Manager (BH)
9
Aanspreken op gedrag met behoud van de relatie, Empathisch luisteren

"Interactieve, leerzame training. Prettige combinatie van theorie en oefenen in de praktijk. Het oefenen hielp me bewust te worden van bepaalde patronen. Enthousiast gegeven, hoewel het online was heb ik me geen minuut verveeld. Trainingsmateriaal prima op orde. " - 02-07-2021 10:47

"Interactieve, leerzame training. Prettige combinatie van theorie en oefenen in de praktijk. Het oefenen hielp me bewust te worden van bepaal… alles lezen - 02-07-2021 10:47

starstarstarstarstar
José Trustfull
Internal Accountmanager
10
Aanspreken op gedrag met behoud van de relatie, Empathisch luisteren

"De inhoud van de training sloot goed aan bij de praktijk. De trainer heeft bij iedere situatie een passende oplossing. materiaal was goed verzorgd. Ook de introductie filmpjes voor vond ik erg handig.

enige wat de eerste les minder is de verdeling van de pauze. maar dat kwam goed de 2de les." - 21-06-2021 07:00

"De inhoud van de training sloot goed aan bij de praktijk. De trainer heeft bij iedere situatie een passende oplossing. materiaal was goed ve… alles lezen - 21-06-2021 07:00

starstarstarstarstar_half
Leonard Schokker
Business Controller
9
Aanspreken op gedrag met behoud van de relatie, Empathisch luisteren

"Dit was een leuke en nuttige training. Guido is zeer enthousiast en betrokken om zijn deelnemers te helpen. De training heeft mij goede handvaten geboden om mij te helpen effectiever te communiceren in situaties waar sprake is van strijdige belangen en daarbij toch de verbinding te blijven zoeken met je gesprekspartner. Ook de praktijkvoorbeelden van anderen zetten je aan het denken over hoe zij het aangepakt hebben tov hoe jij het zelf zou doen. Dat brengt weer nieuwe ideeen met zich mee." - 18-06-2021 06:05

"Dit was een leuke en nuttige training. Guido is zeer enthousiast en betrokken om zijn deelnemers te helpen. De training heeft mij goede hand… alles lezen - 18-06-2021 06:05

Guido Haullussy - Gespreksvaardigheidstrainer
Guido Haullussy
Gespreksvaardigheidstrainer
9,1

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Vraag nu gratis en vrijblijvend informatie aan:

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
We slaan je gegevens op, en delen ze met Compassie in Actie, om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen. Meer info vind je in ons privacybeleid.