Effectieve communicatie MT Samenwerking in teams

Type product
Tijdsduur
Trainer
Astrid Anna Kuin
Logo van Coaching in Organisatie

Tip: incompany training nodig? Vraag een offerte aan bij meerdere aanbieders!

Beschrijving

De training Effectieve Communicatie en Samenwerking wordt In Company ingezet als een APK voor MT, team of organisatie. Met behulp van theorie en oefeningen worden de spelregels en methoden voor open en effectieve communicatie neergezet. Als ook hoe als team (organisatie) effectief resultaten te bereiken bij je klanten en wat dit vraagt van de interne organisatie, stijl van communiceren en samenwerking. Inzicht in je eigen profiel (DISC) en persoonlijke stijl en die van je collega's? Hoe de samenwerking en communicatie beter op elkaar af te stemmen. Hoe elkaar feedback te geven op verdere gewenste professionele en persoonlijke ontwikkeling in een veilig leerklimaat maatwerktraining. Proactief…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Groepsgedrag, Effectief communiceren, Groepsdynamiek, Groepsinterventie (RET) en Interne communicatie.

De training Effectieve Communicatie en Samenwerking wordt In Company ingezet als een APK voor MT, team of organisatie. Met behulp van theorie en oefeningen worden de spelregels en methoden voor open en effectieve communicatie neergezet. Als ook hoe als team (organisatie) effectief resultaten te bereiken bij je klanten en wat dit vraagt van de interne organisatie, stijl van communiceren en samenwerking. Inzicht in je eigen profiel (DISC) en persoonlijke stijl en die van je collega's? Hoe de samenwerking en communicatie beter op elkaar af te stemmen. Hoe elkaar feedback te geven op verdere gewenste professionele en persoonlijke ontwikkeling in een veilig leerklimaat maatwerktraining. Proactief leiderschap en effectieve communicatie, diverse tools om in de praktijk toe te passen. Spelregels en stappenplan professioneel constructieve feedback. Hoe zorg je voor eigenaarschap en verantwoordelijkheid. Een afsprakencultuur waarbij informatie gedeeld wordt. Fasering in besluitvorming. Ieder training is een maatwerk training afgestemd op gewenste veranderingen, doelen en gedrag bij het team de organisatie en de medewerkers en leidinggevenden. Door krachten en verschillen te bundelen in een team is 1+1=3 (TEAM Together Each Achieves More), spelregels en methodiek lerend team: benutten van elkaars sterktepunten. Leren en verbeteren van "successen" en "fouten". Ingezet bij Top Drie Beste Werkgevers, bij Shell, bij Geveke, bij RWS,Volker Stevin en de Baak. Contact ons voor een eerste gesprek en u ontvangt een maatwerk programma. Certificaat: 2  PE-punten. European Quality Award NOBCO/EMCC, zie ook de gecertificeerde Leergang Coaching met versnelde leerroute voor ervaren coaches! 

 

Effectieve communicatie en samenwerking binnen MT, teams en organisaties

Maatwerk Programma - Concept

Programma – Concept - Op basis van een eerste gesprek ontvangt u een matwerkprogramma:

  • Achtergronden effectieve communicatie en effectieve teams en organisaties (Resultaten en verantwoordelijkheden)
  • Spelregels voor open communicatie (vanuit vertrouwen en respect: luisteren, open vragen stellen, informatie delen, besluitvorming en afspraken). Oefenen met behulp van praktijkvoorbeelden (spelregels voor effectief teamklimaat - samenwerking)
  • Wat is de kracht van dit team, dit bedrijf? Wat zijn de verbeterpunten, extern naar de klant en intern betreffende de samenwerking: gewenste verandering, doelen en gedrag, stappenplan en actieplan
  • Inzicht in je persoonlijke en professionele stijl (DISC), kwaliteiten en valkuilen, do's en dont's. Gedrag onder stress/spanning, wat nodig van de ander. Elkaar feedback geven en gebruik maken van de verschillende stijlen in de samenwerking: waar gaat dit goed? waar kan dit beter? Afspraken en voortgang bewaken (individueel en als team)
  • Effectieve communicatie: inbreng praktijkvoorbeelden, waar is het goed gegaan, hoe te verbeteren? Waar is het niet goed gegaan, hoe anders, wat anders? Elkaar aanspreken, feedbackcultuur vanuit vertrouwen en veiligheid. Trainen op de lerende mindset en proactief en persoonlijk leiderschap. 
  • Verantwoordelijkheden in het MT, het team: successen en “fouten” delen, hoe te verbeteren, afspraken - Model voor effectieve teams (resultaatgericht)
  • Fasering in teams, en wat nodig van elkaar per fase - Seven habits voor effectief leiderschap en samenwerking
  • Een model voor onderlinge samenwerking, overleg en besluiten; afsprakencultuur en voortgang
  • Fasering in gesprekken; benutten van feedback (toekomstgericht) - boven en onder de waterlijn (gedrag en mindset/DISC)
  • Samenwerking in teams, model om met elkaar resultaatgericht samen te werken - spelregels voor samenwerking in teams - leren door te doen
  • Vertaalslag naar de praktijk – Afspraken helder wie wat waar wanneer en hoe – Terugkoppeling vanuit de praktijk op gemaakte afspraken
  • Feedback, elkaar op constructieve wijze feedback geven en vragen – om de onderlinge samenwerking te verbeteren, en eigen verantwoordelijkheden na te komen
  • Cirkel van verantwoordelijkheid en eigenaarschap, over waar ieder zelf verantwoordelijk voor is en over waar gezamenlijke verantwoordelijkheid is als geheel team – samenwerking optimaliseren – werkvormen aan de hand van voorbeelden vanuit de praktijk
  • Afronding vertaalslag naar de praktijk, afspraken, actieplan
  • Reserve: verschillende communicatiestijlen in het team: 1 + 1 = 3, hoe verschillen te benutten en in te zetten vanuit kracht en plezier (taak en relatie; het wat en het hoe; diverse leiderschapsstijlen)

Feedback van klanten

“Ik heb de theorie in deze training als positief ervaren en had deze nodig om inzicht te krijgen in mijn eigen handelen. Als deelnemer kan ik nu al positiever communiceren en veel gelijkwaardiger tot verandering komen. Het oplossen van zaken, kost me ook veel minder energie. “

 “De kennis en andere vaardigheden (“tools”) vanuit deze training zijn erg goed toepasbaar: praktisch, overzichtelijk, duidelijk."

 "Binnen mijn team heb ik het als een zeer groot succes ervaren dat we door gezamenlijke doelen te stellen weer een goede samenwerking hebben verkregen en veel duidelijkheid hebben gecreëerd. Verder is dit een hele goede opmaat geweest naar een effectiever team, waarbij  het team verantwoordelijk is voor de uitvoering van alle taken binnen het project."

"Ik heb de trainer als prettig, persoonlijk en betrokken ervaren. Zij is energiek en betrokken op ieders verschillende leervragen binnen ons team en beschikt over een gezonde dosis humor. Zij weet deze gemakkelijk te verbinden naar theorie en naar praktijkoefening. De tools en kaarten feedback zijn effectief en uitnodigend en efficiënt geheugensteuntje in de praktijk."  

"Ik heb Astrid Anna als een sensitieve en professionele teamcoach en trainer ervaren. Zij stimuleert ieder in zijn of haar eigen verantwoordelijkheid feedback te vragen, te geven of te ontvangen en dit te vertalen naar de eigen praktijk."

 “Ik wilde graag leren op een positieve manier om te gaan met problematieken. Ik merk vooral in de contacten dat het positiever verloopt. Naar mijn gevoel kan ik het vinden van een oplossing al veel meer bij degene laten die de oplossing nodig heeft ... en hierdoor kost het me minder energie.”

Ons bedrijf heeft afgelopen 30 jaar trainingen verzorgd in het bedrijfsleven (MKB en grote bedrijven, zoals Shell, MT ING, RWS, Geveke Werktuigbouw, De Baak, Aon Hewitt, Aegon, Rabobank als ook Koninklijke Luchtmacht Woensdrecht en in de zorg. In het onderwijs onder andere het ROC TOP Amsterdam Noord; diverse onderwijsinstellingen Adam Noord, Oost en West. En ook bij Top Drie Beste Werkgevers Verzorgings- en Verpleeghuis, Kinderopvang Amsterdam en Rotterdam, Jeugd- en gezinscoaches, William Schrikker Amsterdam, RIBW Haarlem, Veilig Thuis, Socius MD Velsen, Rode Kruis Hoofdkantoor en landelijk, PVP - GGZ. Coachen en trainen van professionals en teams van diverse onderwijsinstellingen van Universitair tot HBO tot MBO niveau. Coaching in Organisaties is gecertificeerd internationaal om professionals en leidinggevenden te trainen communicatie en samenwerking (European Quality Award NOCO/EMCC). Astrid Anna Kuin bedrijfskundige en sociaal psycholoog, senior trainer en (team)coach, zij traint teams, professionals en leidinggevenden in communicatieve vaardigheden en gewenste veranderingen op gedragsniveau. Astrid Anna Kuin heeft zeven jaar samengewerkt met Jan Remmerswaal op teamontwikkling en training, groepsdynamica en conflicthantering. Zij heeft ook bijscholing gevolgd op psychopathologie, counseling, Transactionele Analyse, Mindfulness en Systemisch werk bij het RINO. De training Effectieve Communicatie en Samenwerking is een kortdurend training (Certificering met PE punten afhankelijk van het aantal dagdelen. Bijvoorbeeld een dag: Certificaat met 2 PE punten).

Onze trainers zijn lid van LVSC, NVO2, NVP, Solutions Focused Community RINO Amsterdam.

Vragen? U kunt ons contacten via drs Astrid Anna Kuin, senior trainer, (team) coach via coach@kuincoaching.nl   of via 0646065362. Een eerste afspraak bij u op locatie is zonder kosten.

Certificering

U ontvangt een certificaat met per dagdeel een PE punt. De training wordt geëvalueerd op kwaliteitsbeleid en aandachtspunten worden meegenomen in eerstvolgende leerprogramma. Ricttijd aantal dagdelen, in overleg met opdrachtgever: 2 dagen en een keer een follow-up dagdeel. Of 4 dagdelen en een follow-up van twee uur.

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.