Leiding geven

Type product
Tijdsduur
Trainer
Richard van Houten
Logo van Bron & Partners

Tip: incompany training nodig? Vraag een offerte aan bij meerdere aanbieders!

Beschrijving

Dag 1: Leiderschap – motiveren/inspireren/ beïnvloeden – communicatie en interactie

Dag 2: Effectief teamwork – conflictmanagement – time management 2016

Leiderschapsprogramma Dag 1 (dagdeel 1: 09.30 – 12.30)

1. Leiderschap

  • Stijlen van leidinggeven (modellen en theorieën tot heden)
    • Effectief leiderschap = Authentiek leiderschap?
    • Bent u manager of een leider (test)
  • Autoriteit: status of natuurlijke autoriteit door lichaamstaal en stem
  • Persoonlijk Leiderschap
    • •          Wat voor ‘begeisterungs-niveau’ heeft u als manager zelf?
    • •          Waardoor komt dat?
    • •          Door wie bent u zelf geïnspireerd?
    • •          Hoe wil je zelf herinnerd worden als leermeeste…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen.  

Dag 1: Leiderschap – motiveren/inspireren/ beïnvloeden – communicatie en interactie

Dag 2: Effectief teamwork – conflictmanagement – time management 2016

Leiderschapsprogramma Dag 1 (dagdeel 1: 09.30 – 12.30)

1. Leiderschap

  • Stijlen van leidinggeven (modellen en theorieën tot heden)
    • Effectief leiderschap = Authentiek leiderschap?
    • Bent u manager of een leider (test)
  • Autoriteit: status of natuurlijke autoriteit door lichaamstaal en stem
  • Persoonlijk Leiderschap
    • •          Wat voor ‘begeisterungs-niveau’ heeft u als manager zelf?
    • •          Waardoor komt dat?
    • •          Door wie bent u zelf geïnspireerd?
    • •          Hoe wil je zelf herinnerd worden als leermeester/ inspirator/ motivator??
    • Welk type leider bent u zelf? (test)
    • Talenten benutten en valkuilen ontwijken
    • Hoe ervaren anderen mij? Bent u soms ook moeilijk?
    • Uw eigen ontwikkeling – een kwestie van zelfmanagement
  • Kennis van 4 basis type mensen  
    • Inspelen op gedrag: Jung-typologieën.
      Van denker tot doener. Van dominant tot meegaand.
    • Communicatiestijlen
    • Hoe werken de hersenen van de 4 typen
    • Welke communicatie waarderen ze en welke irriteert hen
  • Situationeel Leiderschap uitvoeren en ermee omgaan
    • Binden of Boeien van diverse typen medewerkers
    • Vertel de mensen wat ze willen horen; overgang naar het ‘resultaatmodel’

 

 


 

Leiderschapsprogramma Dag 1 (dagdeel 2: 13.30 – 16.30)

 

2. Motiveren, inspireren en beïnvloeden

 

  • Verschillende manieren van motiveren
  • Uw cases
  • Typen moeilijke mensen: hun drijfveren en valkuilen doorgronden
    • De pessimist – de betweter – de mol/ de ondermijner  -  het slachtoffer – e.a.
    • De meest gemaakte fout waardoor conflicten escaleren
    • Oefening: wat is uw beïnvloedingsstijl?
    • Wat zijn daarvan de voordelen en valkuilen?
    • Het ‘willen/kunnen’ schema als ondubbelzinnige boodschap
  • Condities scheppen voor succes
    • Vertel de mensen wat ze willen horen; overgang naar het ‘resultaatmodel’
    • Het General Electric-schema van succesvol verandermanagement
    • Het mysterie van het menselijk gedrag
    • Respect afdwingen binnen uw organisatie
    • Opleiden, ontwikkelen en begeleiden van medewerkers
    • Meten = weten (modellen voor checks & balances)
    • Beoordelings- en functioneringsgesprekken

 

3. Communicatie, interactie en leiding geven 

  • Verschil tussen coachend- en provocatief leiding geven
  • Het ontstaan van de ‘provocatief communiceren’-school
  • Het ‘in beweging krijgen’ van mensen
  • Beïnvloeden van andere mensen (R. Cialdini, M. Gladwell, e.a.)
  • Actief Luisteren bij verschillende types
  • Aanspreken op (on)gewenst gedrag: Het AUAU!-principe
  • Feedback-regels (+ oefening)
  • Delegeren
  • De top 10 van de Klantgerichtheid (+ score-oefening)

Leiderschapsprogramma Dag 2 (dagdeel 1: 09.30-12.30)

Dag 2: Effectief teamwork – conflictmanagement – time management 2015

1. Effectief Teamwork

 

  • Optimaal samenwerken met verschillende karakters en expertises
  • Groepsgedrag (beïnvloeden en valkuilen)
    • Hoe individueel gedrag wordt beïnvloed door de groep/ omgeving
  • Het winnende team en succesfactoren (oefening)
  • Hoe optimaal je interne-externe netwerk gebruiken
  • Teamrollen
    • Team-/groeps analyse (Belbin invul oefening)
    • Is uw team in balans?
    • Waar zitten de verbeterpunten als groep
    • De nieuwe rol van de leider
      • Google-organisatie management lessen
      • Quinn’s Fundamenteel Leiderschap
      • Het ‘in beweging krijgen’ van mensen
        • U als voorbeeldfunctie
        • Focus op aspecten die je als manager/ teamleider kunt veranderen
        • Hoe creëert u sfeer waarin medewerkers bereid zijn het uiterste uit zichzelf te halen?
        • Hoe creëert u vertrouwen, enthousiasme en kwaliteit
        • Investeer in eigen verantwoordelijkheid en vertrouwen


2. Stressmanagement & Conflicthantering

 

  • Crucial conversations (effectieve aanpak bij spanning en stress situaties)
  • Cases uit de praktijk
  • Escaleren
    • Hevig verzet en sabotagetechnieken
  • Omgaan met bezwaren, weerstand en tegenslag
  • Eigen ego in conflict
  • Non-verbale communicatie en stemgebruik tijdens stressmanagement
  • Hoe voorkom je het?

 


Leiderschapsprogramma dag 2 (dagdeel 2: 13.30-16.30)

3. Speed (Time) management 2015

  • Gedisciplineerde mensen - Gedisciplineerd denken - Gedisciplineerde actie
  • Van chaos naar controle en rust
  • De positieve woorden oefening
  • Het effect van negativisme
  • De 7 grootste tijdverspillers/tijdwinners
  • Individuele tijdsbesteding analyse
  • Tijdrovende handelingen onderkennen en aanpakken
  • De need-or nice to know regel
  • Effectief vergaderen
    • Speedmeetings
    • Scrummen
    • Mindmapping

We maken ook een groepsMindmap van de belangrijkste tijdsverspillers

Van uitstel-gedrag, perfectionisme en vergaderen naar slimmer ‘doen’

  • Eindelijk het uitstellen aangepakt!
  • Managen van verwachtingen: nooit meer iets ‘effe’ doen
  • Wanneer moet de Perfectionist ontperfectioneren voor hogere output?
  • Prioriteiten stellen (maximeren van persoonlijke productiviteit)
  • de tijdverslindende onderbrekingen van collega’s aanpakken

Het juist gebruiken van spanning en energie

  • Verhogen effectiviteit en efficiency van jezelf én van anderen
  • stop! laat de klok vóór u werken in plaats van tegen u
  • Energy- en breinmanagement
  • Lessen uit de topsport
  • Wanneer welke taken doen?
  • Nee zeggen en gelijk Respect ontvangen

Richard van Houten is directeur/eigenaar/trainer van Bron & Partners. Na zijn studie bedrijfseconomie heeft hij nationaal en internationaal gewerkt als marketing- en sales manager bij  KBB-Vendex (Praxis DHZ), Nestlé, Bols Int. Royal Distilleries en Holmen Packaging

Richard vertelt beeldend, pakkend en confronterend wat wél en niet werkt. Door zijn vele intrigerende voorbeelden uit de praktijk en uit zijn eigen werkervaringen, zorgt hij ervoor dat zijn sessies nog lange tijd effect sorteren. Hij zegt wat velen denken maar niet durven zeggen.

Alle voorbeelden monden uit in het inzicht dat u krijgt over ‘hoe mensen in elkaar zitten’ en hoe u uiteindelijk méér gedaan krijgt bij andere mensen. En op een zodanige manier waarmee u bij hen tegelijk waardering en respect oogst.

U zult na deze dag nooit meer dezelfde zijn. Uw kijk op de mens is veranderd en daarmee uw kijk op communiceren…

Er zijn nog geen ervaringen.
  • Bekijk gerelateerde producten mét ervaringen: Leidinggeven.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.
Richard van Houten - time management  leiding geven  communicatie   gedrag
Richard van Houten
time management leiding geven communicatie gedrag

Er zijn nog geen veelgestelde vragen.