Afspreken en aanspreken

Aantal pagina's:
Formaat:
Logo van Associatie voor Coaching
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 9,3 Associatie voor Coaching heeft een gemiddelde beoordeling van 9,3 (uit 22 ervaringen)

Tip: klik op de knop om te starten met lezen!

Beschrijving

In de moderne organisatie vervangt de afspraak het bevel, of de opdracht, als sturingsinstrument. Een opdracht is eenzijdig. Een afspraak tweezijdig. Een afspraak bindt de medewerker, maar ook de baas.

Het eenvoudige motto, ‘afspraak is afspraak’ blijkt in de praktijk ontzettend moeilijk te zijn. We maken vaak te veel afspraken waardoor we ze onmogelijk allemaal na kunnen komen. Ondanks smartphone en Outlook vergeten we ze soms gewoon.
De grootste valkuil is echter dat we afspraken niet duidelijk maken. ‘Ik zal er een keer naar kijken’, zeg je en het agendapunt verdwijnt onder op de stapel, terwijl de ander denkt dat je morgen met een oplossing komt.

Afspreken en aanspreken noemen we in één…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen.  

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Digitale transformatie, Innovatiemanagement, Innovatie, Veranderen / Omgaan met Verandering en Time management.

In de moderne organisatie vervangt de afspraak het bevel, of de opdracht, als sturingsinstrument. Een opdracht is eenzijdig. Een afspraak tweezijdig. Een afspraak bindt de medewerker, maar ook de baas.

Het eenvoudige motto, ‘afspraak is afspraak’ blijkt in de praktijk ontzettend moeilijk te zijn. We maken vaak te veel afspraken waardoor we ze onmogelijk allemaal na kunnen komen. Ondanks smartphone en Outlook vergeten we ze soms gewoon.
De grootste valkuil is echter dat we afspraken niet duidelijk maken. ‘Ik zal er een keer naar kijken’, zeg je en het agendapunt verdwijnt onder op de stapel, terwijl de ander denkt dat je morgen met een oplossing komt.

Afspreken en aanspreken noemen we in één adem, omdat het twee zijden van een medaille zijn. Naarmate we afspraken helderder maken, kunnen we er ook toegespitst op terugkomen, wanneer we elkaar aanspreken op het nakomen van de afspraken. We behandelen in dit boekje enkele belangrijke psychologische noties bij het aanspreken en geven tot slot een aantal adviezen waarmee u in de praktijk wellicht effectiever kunt aanspreken.

Willem Verhoeven (1947) was een van de eerste auteurs wereldwijd met een boek over coaching als managementstijl (De manager als coach, 1993). Nadien heeft hij over coaching en zelfsturing een oeuvre geproduceerd van meer dan twintig boeken, waarvan ‘De kunst van het vragenstellen’ een bestseller is.

"Wat écht werkt als het om professioneel coachen gaat!"

Wij zijn als een van de eerste opleidings instelling met een specialisatie op coachopleidingen sinds 1992 bezig met het continue professionaliseren van het vakgebied coachen en het ontwikkelen van nieuwe geaccrediteerde coaches. Wij zijn de enige coachopleider ter wereld door ICF én EMCC geaccrediteerd.

Er zijn nog geen ervaringen.

    Deel je ervaring

    Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

    Er zijn nog geen veelgestelde vragen.