Innovatie en Business Development
"Prima opleiding met een mooie mix van theorie en praktijkcasussen. En met veel ruimte om als deelnemers van elkaar te leren, vooral door de groepscasus die als een rode draad door het curriculum loopt. " - 08-02-2016 00:00
"Prima opleiding met een mooie mix van theorie en praktijkcasussen. En met veel ruimte om als deelnemers van elkaar te leren, vooral door de … alles lezen - 08-02-2016 00:00
Startdata en plaatsen
Beschrijving
Waardecreatie door strategische vernieuwing
Vraag je je weleens af: wat moet ik doen om tot nieuwe waardecreatie te komen en hoe doe ik dat in de praktijk? Hoe kan ik vernieuwing aanzwengelen en verder brengen binnen de organisatie? Met de opleiding Innovatie & Business Development creëer je waarde door innovatie; voor de organisatie, de klant en voor jouzelf. Je leert over de vernieuwing heen kijken, relevante marktontwikkelingen te herkennen en deze te vertalen naar creatieve en innovatieve oplossingen, passend bij jouw organisatie. Bovendien ontwikkel je leiderschap in het daadwerkelijk realiseren van de vernieuwing.
De houdbaarheidsdatum van producten en diensten wordt steeds korter. He…
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Waardecreatie door strategische vernieuwing
Vraag je je weleens af: wat moet ik doen om tot nieuwe
waardecreatie te komen en hoe doe ik dat in de praktijk? Hoe kan ik
vernieuwing aanzwengelen en verder brengen binnen de organisatie?
Met de opleiding Innovatie & Business Development creëer je
waarde door innovatie; voor de organisatie, de klant en voor
jouzelf. Je leert over de vernieuwing heen kijken, relevante
marktontwikkelingen te herkennen en deze te vertalen naar creatieve
en innovatieve oplossingen, passend bij jouw organisatie. Bovendien
ontwikkel je leiderschap in het daadwerkelijk realiseren van de
vernieuwing.
De houdbaarheidsdatum van producten en diensten wordt steeds
korter. Het ontstaan van netwerken, meer transparantie, mediadruk
en technologie dwingen organisaties zichzelf opnieuw uit te vinden.
Het is van belang om als organisatie een visie op strategische
vernieuwing te hebben, zodat je voorbereid bent op de
toekomst.
Innovatie en business development: het begin
De leergang Innovatie & Business Development haalt je uit je
comfortzone en wakkert jouw creativiteit en inspiratie aan. We
introduceren je in intrigerende omgevingen. Plaatsen in Nederland
waar men vooroploopt met strategische vernieuwingen op het gebied
van bijvoorbeeld high-tech. Geïnspireerd worden, van daaruit
creatief zijn en gedachten vormgeven in een concept waarmee waarde
gecreëerd kan worden, is het begin van innovatie en business
development.
Innovatie en business development: van idee naar concept
Tijdens de leergang doorlopen we het complete proces van innovatie
en vertalen we ideeën naar concrete concepten. Je krijgt inzicht in
de wijze waarop processen van innovatie en business development
kunnen worden ingezet om te vernieuwen.
Jouw rol als business developer
Ook discussiëren we over haalbaarheid en kijken we wat jouw
organisatie nodig heeft om uitdagingen aan te kunnen. Jouw rol als
business developer bij het initiëren en sturen van deze processen
komt uitgebreid aan bod. Het is essentieel om te weten hoe je
innovatie en ontwikkelingsprocessen effectief kunt aansturen. En
hoe je marktontwikkelingen, medewerkers en klanten kunt meenemen in
dit proces.
De business roadmap van jouw organisatie
Uiteindelijk worden alle geïdentificeerde waardeproposities,
businessmodellen, ontwikkelingen in de buitenwereld en te
ontwikkelen businessproposities in de binnenwereld in samenhang bij
elkaar gebracht in een business roadmap voor jouw organisatie. Dat
biedt je bruikbare inzichten over de omgeving van jouw bedrijf en
haar resources.
Een nieuwe waardepropositie
Ondertussen reflecteer je, denk je mee met mededeelnemers, benader
je de thema’s vanuit verschillende invalshoeken en ontwikkel je
jouw eigen visie. Deze resulteert uiteindelijk in een
visiedocument, waarin je een nieuwe waardepropositie uiteenzet.
Na de opleiding Innovatie en Business Development:
- heb je meer grip op processen van fundamentele waardecreatie;
- heb je theoretische concepten vertaald naar een brede visie op
business development en innovatie;
- kun je diverse scenario’s beoordelen en ontwikkelen vanuit jouw
eigen situatie;
- weet je hoe je leiderschap kunt tonen bij de realisatie van
strategische vernieuwing.
Voor wie?
In de leergang Innovatie en Business Development ontmoet je
managers en professionals die verantwoordelijk zijn voor de
processen van innovatie en business development, voor verschillende
contexten, in zowel de publieke als private sector. Je wil
innovatie en business development naar een strategisch niveau
tillen en tegelijkertijd werken aan jouw leiderschap in het
realiseren van vernieuwing. Veelvoorkomende functies zijn: business
development manager, marketingmanager, innovatiemanager en
commercieel directeur, maar ook bijvoorbeeld afdelingshoofden,
adviseurs en controllers behoren tot de deelnemersgroep. Naast een
academische of hbo-vooropleiding beschik je over minimaal vijf jaar
relevante werkervaring.
Het programma
De opleiding Innovatie en Business Development is modulair
opgebouwd: zeven tweedaagse modules gespreid over een periode van
negen maanden.
Module 1 | The window of opportunity’s
Geïnspireerde creativiteit en gedachten ombuigen tot een concept
waarmee waarde gecreëerd kan worden, is het begin van innovatie en
business development. De academische en professionele kennisbasis
die aan de begrippen ondernemerschap, innovatie en business
development ten grondslag ligt, wordt in deze eerste module
belicht. De verbinding met de praktijk wordt direct gelegd door in
te gaan op de wijze waarop deze begrippen het proces van
waardecreatie initiëren.
Module 2 | Het creëren van nieuwe waarde
Hoe kan een organisatie in de veranderende wereld nieuwe waarde
creëren voor haar bestaande of nieuwe klanten? In deze tweede
module gaat het om het verankeren van het belang van innovatie en
business development voor het bestaan en de strategie van de
organisatie. Hiervoor is begrip van de eigen kerncompetenties
vereist. Leiderschap richt zich in deze op de vraag hoe
organisaties wérkelijk hun eigen toekomst kunnen creëren of zelfs
opnieuw kunnen uitvinden.
Module 3 | Entrepreneurship
Het ontwikkelen van concepten vraagt om vernieuwend denken in het
complexe domein van de organisatie en haar omgeving. Door radicaal
anders te werk te gaan, wordt vormgegeven aan nieuwe concepten en
nieuwe organisatievormen. Op de High Tech Campus in Eindhoven, één
van de Nederlandse epicentra van innovatie, ervaar je voorbeelden
van conceptontwikkeling.
Module 4 | Het ontwikkelingsproces van nieuwe waardeproposities
Op welke wijze en in welke richting kan de onderneming het best
haar resources inzetten om nieuwe waarde te creëren? Hoe zorgt zij
voor synergie tussen product- of dienstfamilies en een juiste
segmentatie naar behoeften en doelgroepen? Er wordt ingezoomd op de
conceptualisatie en differentiatie van waardeproposities langs
verschillende dimensies. Tevens wordt aandacht besteed aan business
development door samenwerking tussen partijen in de
waardeketen.
Module 5 | Business Modelling
In deze module gaat het om het samenspel tussen zakelijke factoren
en de wenselijkheid en haalbaarheid van een te realiseren
businesspropositie. Hoe ziet het businessmodel eruit? Is er
aansluiting bij de zakelijke architectuur van de onderneming? Wat
zijn de kritische succesfactoren? En welke issues bepalen de
richting van verder onderzoek?
Module 6 | Business Roadmap
Omdat in de huidige economie ‘time to market’ en ‘make to market’
doorslaggevende succesfactoren zijn, gaat deze module in op de
mechanismen om deze te verkorten. Om de versnelling van innovatieve
processen te bekrachtigen worden de daarvoor belangrijke
organisatiecondities behandeld, waaronder complexiteitsreductie en
projectmatig werken in teams. De geïdentificeerde
waardeproposities, business modellen en externe ontwikkelingen
worden bij elkaar gebracht in een Business Roadmap. Om te
bewerkstelligen dat de organisatie daadwerkelijk in control is én
blijft wordt het begrip governance belicht.
Module 7 | Corporate venturing en integratie
In deze module wordt aandacht besteed aan de ‘fit’ tussen de
inrichting van het governancemodel en de wijze waarop
ondernemerschap en leiderschap in de praktijk worden ingevuld en
ontwikkeld. Ook wordt het fenomeen ‘corporate venturing’
bestudeerd: het oprichten van nieuwe ondernemingen en het
aantrekken van durfkapitaal om innovaties in de praktijk vorm te
geven. Tot slot staat deze module in teken van reflectie en
evaluatie. Hoe kunnen de opgedane kennis en de geleerde methodieken
in praktijk worden gebracht en wat is het realiteitsgehalte van de
gemaakte plannen?
"Prima opleiding met een mooie mix van theorie en praktijkcasussen. En met veel ruimte om als deelnemers van elkaar te leren, vooral door de groepscasus die als een rode draad door het curriculum loopt. " - 08-02-2016 00:00
"Prima opleiding met een mooie mix van theorie en praktijkcasussen. En met veel ruimte om als deelnemers van elkaar te leren, vooral door de … alles lezen - 08-02-2016 00:00
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.