Filosofie in Organisaties

Tijdsduur
Logo van AOG School of Management
Opleiderscore: starstarstarstarstar_border 8,1 AOG School of Management heeft een gemiddelde beoordeling van 8,1 (uit 41 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

Er zijn nog geen startdata bekend voor dit product.

Beschrijving

Waarom elke organisatie een filosoof nodig heeft

Creëren van waarde – het is een belangrijke bezigheid in het leven. We willen waarde toevoegen aan het bestaande en creëren nieuwe groei-impulsen. Deze instelling heeft veel voorspoed en welvaart gebracht. Maar naast alle vernieuwing is de identiteit van uw organisatie steeds belangrijker: u voegt immers waarde toe aan wat al bestaat. Maar hoe duidelijk heeft u die identiteit nog voor ogen? En uw afnemers? Weet u nog waartoe uw organisatie bestaat? Onder leiding van de voormalig Denker des Vaderlands prof. dr. René ten Bos gaat u met deze en andere vraagstukken aan de slag.

In de leergang Filosofie in Organisaties neemt u schijnbare vanzelfspr…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Filosofie, Zelfbewustzijn, Godsdienst & Theologie, Yoga en Zingeving.

Waarom elke organisatie een filosoof nodig heeft

Creëren van waarde – het is een belangrijke bezigheid in het leven. We willen waarde toevoegen aan het bestaande en creëren nieuwe groei-impulsen. Deze instelling heeft veel voorspoed en welvaart gebracht. Maar naast alle vernieuwing is de identiteit van uw organisatie steeds belangrijker: u voegt immers waarde toe aan wat al bestaat. Maar hoe duidelijk heeft u die identiteit nog voor ogen? En uw afnemers? Weet u nog waartoe uw organisatie bestaat? Onder leiding van de voormalig Denker des Vaderlands prof. dr. René ten Bos gaat u met deze en andere vraagstukken aan de slag.

In de leergang Filosofie in Organisaties neemt u schijnbare vanzelfsprekendheden onder de loep. Zekerheden die we in de vorm van regels en afspraken zelf hebben ingebouwd. Vaak genoeg blijkt echter dat deze afspraken op zich zelf gaan staan. Wat we als helderheid voor ogen hadden, loopt dan uit op starheid. Want als er iets veranderlijk is, dan is het wel de wereld waarin we de afspraken maken.
Opleiding Filosofie in Organisaties
Grotere bewegingen zoals maatschappelijke transities, internationale politieke ontwikkelingen en economische turbulentie, zijn door informatiemedia altijd dichtbij. Daardoor hebt u het gevoel er ook wat mee te moeten; maar wat en hoe? Hoe ontdekt u de bredere verbanden? En vanuit welk denken bepaalt u uw keuze? Dit zijn typische vragen waarmee u in deze opleiding Filosofie in Organisaties aan de slag gaat. In deze vragen ligt een zoektocht naar betekenisgeving besloten. Waardevolle vragen, omdat ze over de kernwaarden van uw organisatie gaan en richting geven aan herdefiniëring. Verder denken dus.
Betekenisgeving, identiteit en organisatiestrategie
Actief vernieuwingsdenken en innoveren vanuit betekenisgeving, waarbij ethiek en integriteit verweven zijn, leidt tot een sterkere identiteit en een nieuw perspectief op waardecreatie. In de leergang Filosofie in Organisaties krijgt u handvatten aangereikt waarmee u een brug slaat tussen betekenisgeving, identiteit en organisatiestrategie. Een strategie die sterker is dan de grillige en onvoorspelbare toekomst. Als belangrijke spil binnen uw organisatie denkt u verder over geconstrueerde sociale relaties en ontwikkelingen. Daarmee maakt u het verschil. Door met oog voor de context onafhankelijk en zelfstandig te denken, verrijkt u uw leiderschap. Bestaande zaken vanuit nieuwe invalshoeken en andere paradigma’s benaderen, leidt tot een nieuw esprit en een opstap voor nieuwe waardecreatie.

De opleiding Filosofie in Organisaties is een ontwikkelplatform voor mensen die van invloed zijn op de strategiebepaling van organisaties of organisatieonderdelen. U voelt zich betrokken bij en bent van invloed op strategiebepaling en –invulling van uw organisatie of onderdelen daarvan. Kaders, grenzen en conventies zijn voor u meer dan regels en afspraken. U wilt nadenken over fundamentele keuzes met betrekking tot uw organisatie en schrikt er niet voor terug dezelfde vragen aan uzelf te stellen. Filosofie studeren, waarbij u door verrassende inzichten werkt aan een slagvaardigere organisatie.


- heeft u uw kennis over organisatievormen aangevuld met nieuwe denkwijzen en een filosofische benadering op organisatie- en strategievraagstukken;
- kunt u een visie ontwikkelen op hoe organisaties vanuit verbindende grondslagen verbintenissen aan kunnen gaan met medewerkers, opdrachtgevers, klanten en andere stakeholders;
- bevordert u uw zelfstandig denken waardoor u beter in staat bent om te reflecteren op waarden en principes. Uw leiderschapsrol binnen de organisatie wordt daarmee versterkt.


De opleiding Filosofie in Organisaties is modulair opgebouwd: zeven tweedaagse modules gespreid over een periode van tien maanden.
Module 1 | Organisatie ontmoet grenzen
Module 2 | Filosofie in organisaties
Module 3 | Ethiek in organisaties
Module 4 | Leiderschap in de spiegel
Module 5 | Zingeving en strategie
Module 6 | Verantwoordelijkheid en waarde
Module 7 | Nieuwe perspectieven

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.
  • Vraag informatie aan over deze cursus. Je ontvangt vanaf dan ook een seintje wanneer iemand een ervaring deelt. Handige manier om jezelf eraan te herinneren dat je wilt blijven leren!
  • Bekijk gerelateerde producten mét ervaringen: Filosofie.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Vraag nu gratis en vrijblijvend informatie aan:

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
We slaan je gegevens op, en delen ze met AOG School of Management, om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen. Meer info vind je in ons privacybeleid.