Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

Niveau
Tijdsduur
Trainers
Mieke WinnubstPetra Boers
Locatie
Op locatie, Online
Startdatum en plaats
Logo van Alfabeta Tekst en Training
Opleiderscore: starstarstarstarstar 9,5 Alfabeta Tekst en Training heeft een gemiddelde beoordeling van 9,5 (uit 633 ervaringen)
Beste opleider van Nederland

Winnaar Beste opleider van Nederland 2019: #1 in Communicatie, #2 in Taalcursus en #2 in Secretarieel & Administratief.

Winnaar Beste opleider van Nederland 2018: #1 in Taalcursus, #2 in Communicatie en #3 in Sales.

Winnaar Beste opleider van Nederland 2017: #2 in Secretarieel & Administratief.

Winnaar Beste opleider van Nederland 2016: #3 in Communicatie.

Lees meer over Beste Opleider 2019.

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

9,4
Gemiddeld cijfer voor Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven
Gebaseerd op 186 ervaringen Lees alle ervaringenchevron_right
starstarstarstarstar
Yvette Blankvoort
mede-eigenaar vertaalbureau
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Ik heb verschillende webinars bij Mieke gevolgd en mij ingeschreven voor een cursus. Miekes kundigheid is groot, en haar enthousiasmerende manier van lesgeven is ronduit geweldig. Ik hoop nog vele webinars en cursussen bij Alfabeta te volgen!" - 19-11-2020 11:52

"Ik heb verschillende webinars bij Mieke gevolgd en mij ingeschreven voor een cursus. Miekes kundigheid is groot, en haar enthousiasmerende m… alles lezen - 19-11-2020 11:52

Startdata en plaatsen

placeEindhoven
24 nov. 2020
check_circle Startgarantie
computer Online:
26 nov. 2020
check_circle Startgarantie
placeUtrecht
15 dec. 2020
check_circle Startgarantie
computer Online:
9 feb. 2021
placeAmsterdam
18 mrt. 2021
placeEindhoven
30 mrt. 2021
placeZwolle
29 apr. 2021
placeRotterdam
1 jun. 2021
computer Online:
10 jun. 2021
placeUtrecht
8 jul. 2021

Beschrijving

Vlot en makkelijk, duidelijke en correcte e-mails en brieven schrijven. In moderne 'gewonemensentaal'. Dat leer je in één dag in onze taalcursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte brieven en e-mails schrijven. Met persoonlijke feedback en gerichte tips ter verbetering van jouw eigen teksten. Je leert een scala aan eenvoudige en direct toepasbare technieken, waarmee je bedrijfscorrespondentie direct sterk zal verbeteren. Een training op maat door de Beste Opleider van Nederland (Alfabeta staat al jaren in de top drie)!

In de uitgebreide cursusmap vind je naast theorie, oefeningen en cases een serie mooie voorbeeldbrieven en kant-en-klaar bruikbare openingszinnen en slotzinnen.

Kernonderw…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Klantgericht schrijven, Schrijven, Zakelijke brieven, Zakelijk schrijven en Brieven schrijven.

Vlot en makkelijk, duidelijke en correcte e-mails en brieven schrijven. In moderne 'gewonemensentaal'. Dat leer je in één dag in onze taalcursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte brieven en e-mails schrijven. Met persoonlijke feedback en gerichte tips ter verbetering van jouw eigen teksten. Je leert een scala aan eenvoudige en direct toepasbare technieken, waarmee je bedrijfscorrespondentie direct sterk zal verbeteren. Een training op maat door de Beste Opleider van Nederland (Alfabeta staat al jaren in de top drie)!

In de uitgebreide cursusmap vind je naast theorie, oefeningen en cases een serie mooie voorbeeldbrieven en kant-en-klaar bruikbare openingszinnen en slotzinnen.

Kernonderwerpen in deze taalcursus zijn:

• huisstijl en vormgeving
• de indeling van je tekst: aanhef, adressering, slotformule, enz.
• het doel van de brief/e-mail
• klantgerichte openings- en slotzinnen
• een heldere opbouw van de tekst
• een efficiënt schrijfproces
• het vinden van de juiste toon
• positief schrijven
• schrijfstijl: leesbaarheid, stijlfouten, vermijden van clichés
• aantrekkelijk en klantgericht formuleren
• de gouden regels voor een heldere en klantgerichte stijl
• correspondentie via e-mail of brief: wat zijn de verschillen?
• handige tips voor een goede e-mail
• jouw eigen teksten langs de lat: wat kan er beter?
• de 10 gouden regels voor e-mails en brieven
• verschillende typen e-mails en brieven:
- informerende brieven/mails
- uitnodigingen
- (ontvangst)bevestigingen
- begeleidende brieven/mails 
- goednieuwsbrieven/-mails
- slechtnieuwsbrieven/-mails
- verzoekbrieven/-mails
- verkoopbrieven/-mails
- klachtenbrieven/-mails

Speciale aandacht is er voor de twee kernalinea's van een mail of brief: de openingsalinea en de slotalinea. Op deze twee plaatsen trappen veel schrijvers in de valkuilen van de vaak afstotend werkende standaardfrasen, terwijl er juist ook grote kansen liggen voor het afgeven van een fraai en fris 'visitekaartje'.

Uiteraard geeft de cursus ook antwoord op veelgestelde vragen, zoals 'Schrijven we de geadresseerde aan met je/jij of u/U?', 'Is het u hebt of u heeft?', 'Mogen "ik" en "wij" door elkaar in één tekst?', 'Hoe lang mag een onderwerpregel zijn?', 'Sluiten we af met vriendelijke groet of groeten?' enzovoort.

Alfabeta staat al jaren in de top drie Beste Opleider van Nederland!

• Je krijgt een mooie, uitgebreide cursusmap die als uitstekend naslagwerk dienst blijft doen.
• Tijdens de cursus wordt het geleerde direct getoetst door middel van oefeningen en cases.
• Om het rendement van de training nog groter te maken, nodigen wij je uit om van tevoren voorbeelden van correspondentie aan te leveren uit jouw eigen werkpraktijk. De docent geeft daarop gerichte feedback en tips voor verbetering.
• Kleine groepen, met aandacht voor jouw persoonlijke vragen en meegebrachte/ingestuurde teksten.
• Voorafgaand zenden wij u een intakeformulier waarop je kunt aangeven welke knelpunten je ervaart in jouw correspondentiepraktijk. De trainer geeft je dan extra hulp op deze onderdelen.
• Gezellige en respectvolle sfeer, met ruimte voor humor.
• Zeer ervaren, enthousiaste docenten.

Ook als incompanytraining!

9,4
Gemiddeld cijfer voor Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven
Gebaseerd op 186 ervaringen
starstarstarstarstar
Yvette Blankvoort
mede-eigenaar vertaalbureau
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Ik heb verschillende webinars bij Mieke gevolgd en mij ingeschreven voor een cursus. Miekes kundigheid is groot, en haar enthousiasmerende manier van lesgeven is ronduit geweldig. Ik hoop nog vele webinars en cursussen bij Alfabeta te volgen!" - 19-11-2020 11:52

"Ik heb verschillende webinars bij Mieke gevolgd en mij ingeschreven voor een cursus. Miekes kundigheid is groot, en haar enthousiasmerende m… alles lezen - 19-11-2020 11:52

starstarstarstarstar
A. van Gendt
vertaler
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Goede heldere uitleg en speelse presentatie. Ik heb met veel plezier de lunchcursussen van Alfabeta gevolgd. De quiz aan het einde maakt de ervaring ook ontspannend en daardoor kun je de stof nog beter onthouden.
" - 18-11-2020 10:48

"Goede heldere uitleg en speelse presentatie. Ik heb met veel plezier de lunchcursussen van Alfabeta gevolgd. De quiz aan het einde maakt de … alles lezen - 18-11-2020 10:48

starstarstarstarstar
Ursula de Borst
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Kies voor Petra Boers!

Ik heb veel van haar geleerd tijdens de cursus creatief en doelgericht schrijven. Voor mij was het belangrijk om mijn kritische kant uit te schakelen en vanuit mijn creatieve en gevoelige kant te leren schrijven. Door de vele oefeningen en handige handvaten van Petra heb ik geleerd om gewoon lekker te schrijven.

Petra is zeer inspirerend, creatief, grappig en een goede, deskundige leerkracht waar we veel van geleerd hebben. Ik keek echt uit naar de lessen! Ze kwam zelf altijd met leuke voorbeelden. De lessen waren altijd interactief en nooit saai.

" - 17-11-2020 11:09

"Kies voor Petra Boers! Ik heb veel van haar geleerd tijdens de cursus creatief en doelgericht schrijven. Voor mij was het belangrijk om m… alles lezen - 17-11-2020 11:09

Kees Vette
starstarstarstarstar
Kees Vette
adviseur veiligheid en milieu
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Perfect in balans tussen persoonlijke leerdoelen, interactie en activatie. Effect gaat verder dan alleen het schrijven. Het helpt snel gedachten te ordenen. Petra is een prima motivator, met oog voor al haar deelnemers. " - 15-11-2020 13:07

"Perfect in balans tussen persoonlijke leerdoelen, interactie en activatie. Effect gaat verder dan alleen het schrijven. Het helpt snel gedac… alles lezen - 15-11-2020 13:07

starstarstarstarstar
Geurds
Adm. medewerker
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Zeer professionele training, leuk afgewisseld theorie met oefeningen. Alles goed uitgelegd en positief gebracht. Danielle luistert goed en geeft goede feedback. De cursus is totaal niet saai en je blijft gekluisterd. We hadden de training via Teams vanwege de Corona en dat ging zeer goed. Ook het werken in sub-groepjes ging goed." - 11-11-2020 06:57

"Zeer professionele training, leuk afgewisseld theorie met oefeningen. Alles goed uitgelegd en positief gebracht. Danielle luistert goed en g… alles lezen - 11-11-2020 06:57

starstarstarstarstar
Dee-Dee Koopmans
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Petra is een ervaren en betrokken docent. De cursus Zakelijke Correspondentie heeft mij zelfvertrouwen gegeven om op een zakelijke manier te communiceren met stakeholders. Petra heeft door haar vele jaren ervaring goed inzicht in waar de leerlingen wel een duwtje in de rug kunnen gebruiken en waar ze niet onnodig veel tijd aan hoeft te besteden. De cursus werd hierdoor efficiënt ingevuld en met een persoonlijke touch." - 09-11-2020 14:02

"Petra is een ervaren en betrokken docent. De cursus Zakelijke Correspondentie heeft mij zelfvertrouwen gegeven om op een zakelijke manier te… alles lezen - 09-11-2020 14:02

starstarstarstarstar_border
Gemma Staal
8
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Petra brengt het leuk en is enthousiast. Leuke training, voor mij persoonlijk een opfriscursus. Soms was er te weinig tijd om dieper op dingen in te gaan. Wellicht is het een idee de inhoud wat meer aan te passen naar het tijdsbestek dat er is. (begrijp de scoreverdeling niet helemaal, maar je krijgt van mij een dikke 8!)" - 06-11-2020 07:59

"Petra brengt het leuk en is enthousiast. Leuke training, voor mij persoonlijk een opfriscursus. Soms was er te weinig tijd om dieper op ding… alles lezen - 06-11-2020 07:59

starstarstarstarstar
Willem Janssen
Senior medewerker facilitaire services.
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"D, DT, T....ik dacht: kom, laat ik me voor deze webinar eens aanmelden om de D's, DT's etc. weer op te frissen en wat heb ik er weer van geleerd! Veel zaken zijn automatisme maar tevens de valkuil. Mieke geeft ezelsbruggetjes, geeft op een leuke speelse manier les maar wel met een duidelijke boodschap.....en die is blijven hangen bij me. Kortom: ik hem me aangemeld voor de volgende webinar en kijk er al naar uit! Alfabeta (Mieke) is echt een aanrader!" - 05-11-2020 14:43

"D, DT, T....ik dacht: kom, laat ik me voor deze webinar eens aanmelden om de D's, DT's etc. weer op te frissen en wat heb ik er weer van gel… alles lezen - 05-11-2020 14:43

starstarstarstarstar
Melissa Goossens-Vervoort
Medewerkster Backoffice
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Ondanks het programma (Zoom) dat gebruikt werd, was het een fijne, duidelijke training.
Petra legde alles duidelijk uit.
Ook de oefeningen waren fijn en helpen om in de toekomst mails te schrijven met "hartjes"." - 05-11-2020 08:00

"Ondanks het programma (Zoom) dat gebruikt werd, was het een fijne, duidelijke training. Petra legde alles duidelijk uit. Ook de oefeningen… alles lezen - 05-11-2020 08:00

starstarstarstarstar
Hendriks
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Leuke, interactieve en leerzame training klantgerichte e-mails gehad. De training was duidelijk en er was voldoende gelegenheid tot het stellen van vragen. Petra is enthousiast en gedreven in wat zij doet. " - 05-11-2020 07:16

"Leuke, interactieve en leerzame training klantgerichte e-mails gehad. De training was duidelijk en er was voldoende gelegenheid tot het stel… alles lezen - 05-11-2020 07:16

starstarstarstarstar
Astrid Bruursema
Customer Experience Manager
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Petra is een super fijne trainster die met veel passie en geduld haar kennis deelt. We hebben zeer leuke en interactieve sessies gehad. Je kunt humor verwachten en veel handige hands-on tips. " - 04-11-2020 16:50

"Petra is een super fijne trainster die met veel passie en geduld haar kennis deelt. We hebben zeer leuke en interactieve sessies gehad. Je k… alles lezen - 04-11-2020 16:50

starstarstarstarstar
Kristel Mandemakers
Sales Support
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Ik zat zo 'vast' in mijn schrijfstijl en heb door de training geleerd mijn mails anders, moderner op te stellen. Het fijne aan de training vond ik dat het heel gemoedelijk ging, de sfeer was leuk, er is veel gelachen. Er was interactie, maar zeker ook ruimte om 'fouten' te maken. Dat voelde ook helemaal niet vervelend, sterker, nog; als groep pakten we dit samen op. Daarnaast vind ik dat Petra dingen op een hele duidelijke, rustige manier uitlegt. Is het na 3 keer nog niet duidelijk, dan wordt het gewoon nog een keer uitgelegd. Kortom; een leerzame training met verbeterpunten die ik zeker in de praktijk ga gebruiken!" - 04-11-2020 08:00

"Ik zat zo 'vast' in mijn schrijfstijl en heb door de training geleerd mijn mails anders, moderner op te stellen. Het fijne aan de training v… alles lezen - 04-11-2020 08:00

starstarstarstarstar
henk van Bergen
Medewerker Back-Office
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Prima training, goed voorbereid en een duidelijke "route" door het proces. Ondanks wat technische ruis toch een prima resultaat om direct in de praktijk toe te passen.
Geduldige trainer met goede kennis en weet alle deelnemers te betrekken bij de training en er is voldoende ruimte voor eigen inbreng. " - 03-11-2020 20:35

"Prima training, goed voorbereid en een duidelijke "route" door het proces. Ondanks wat technische ruis toch een prima resultaat om direct in… alles lezen - 03-11-2020 20:35

starstarstarstarstar_half
Hans Verbraeck
senior wetenschappelijk onderzoeker
9
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Een paar jaar geleden organiseerde ineen lezingencursus/worksop voor kleine zorgorganisaties op projectvoorstellen te schrijven> Petra hield een workshop over de Nederlandse taal, opbouw van een zin, een alinea en een subhoofdstuk. De deelnemers waren laaiend enthousiast en hebben er veel aan gehad. Ik kan dan Petra niet anders dan vijf sterren of een tien geven. " - 03-11-2020 16:28

"Een paar jaar geleden organiseerde ineen lezingencursus/worksop voor kleine zorgorganisaties op projectvoorstellen te schrijven> Petra hield… alles lezen - 03-11-2020 16:28

Yvonne Diesveld-Schoeman
starstarstarstarstar
Yvonne Diesveld-Schoeman
Medewerkster Back Office
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De bewustwording creëren voor de hartjes in de opening en de aandacht voor het verzoek in de afsluiting én weten wat wel of niet kan in de schrijfwijze van CWS." - 03-11-2020 14:50

"De bewustwording creëren voor de hartjes in de opening en de aandacht voor het verzoek in de afsluiting én weten wat wel of niet kan in de s… alles lezen - 03-11-2020 14:50

starstarstarstarstar
Navasardian
People Manager
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Onzettend fijn in omgang. Petra is in staat om goed de pijnpunten te signaleren en ze aan te pakken. Ze is doelgericht, duidelijk en zeer professioneel. Na het volgen van de cursus "Zakelijk Schrijven" gegeven door Petra heb ik direct resultaat kunnen behalen. Petra is een top trainer en ik zou haar iedereen aanraden. " - 03-11-2020 08:51

"Onzettend fijn in omgang. Petra is in staat om goed de pijnpunten te signaleren en ze aan te pakken. Ze is doelgericht, duidelijk en zeer pr… alles lezen - 03-11-2020 08:51

starstarstarstarstar
A. Hersman
Vertaler
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Mieke houdt van de Nederlandse taal. Ze weet er ook enorm veel over, inclusief interessante weetjes, waardoor je zin hebt om verder te luisteren. Ik vond het leuk om haar les te volgen, en heb er veel van opgestoken.
De test via Kahoot was de kers op de taart; wat een leuke manier van interactief testen!" - 30-10-2020 13:54

"Mieke houdt van de Nederlandse taal. Ze weet er ook enorm veel over, inclusief interessante weetjes, waardoor je zin hebt om verder te luist… alles lezen - 30-10-2020 13:54

starstarstarstarstar
Marleen Burger
ZZP tolk-vertaler
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Aardige en bekwame trainer. Inhoud was lekker concreet, duidelijk en laagdrempelig. Leuke test die alles nog duidelijker maakt doordat elk antwoord snel wordt toegelicht. Verheug me op de d/dt-cursus! :-)" - 29-10-2020 18:57

"Aardige en bekwame trainer. Inhoud was lekker concreet, duidelijk en laagdrempelig. Leuke test die alles nog duidelijker maakt doordat elk a… alles lezen - 29-10-2020 18:57

starstarstarstarstar
Kim Wagenmakers
Junior sales advisor
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Vorige week een hele fijne training gehad van Danielle. De inhoud was nuttig, goed te volgen en werd op een fijne manier gepresenteerd en uitgelegd. De training werd op een interactieve manier gegeven en iedere deelnemer werd betrokken. Dit maakte het ook alles behalve saai. Al met al, positief." - 19-10-2020 07:21

"Vorige week een hele fijne training gehad van Danielle. De inhoud was nuttig, goed te volgen en werd op een fijne manier gepresenteerd en ui… alles lezen - 19-10-2020 07:21

starstarstarstarstar
van Velzen
Woordvoerder / Beleidsmedewerker
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De training was leuk, leerzaam, interactief en op maat gemaakt.

In de training zijn praktisch toepasbare tips behandeld. Deze zijn vervolgens toegepast op de zelf aangeleverde teksten.

Daarnaast werd goed rekening gehouden met de huidige maatregelen. De training vond in fysieke vorm plaats, waarbij een aantal collega's ook online hebben deelgenomen." - 14-10-2020 07:26

"De training was leuk, leerzaam, interactief en op maat gemaakt. In de training zijn praktisch toepasbare tips behandeld. Deze zijn vervo… alles lezen - 14-10-2020 07:26

Mieke Winnubst - directeur / senior trainer
Mieke Winnubst
directeur / senior trainer
9,7
Petra Boers - Senior trainer-adviseur Communicatie
Petra Boers
Senior trainer-adviseur Communicatie
9,8

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.