Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

Niveau
Totale lesduur
Trainer
Mieke Winnubst
Startdatum en plaats
9,1
Gemiddeld cijfer voor Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven
Gebaseerd op 65 ervaringen Lees alle ervaringenchevron_right
starstarstarstarstar_half
Daisy Luiten
9
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Ik heb erg veel geleerd van de cursus. Je merkt dat de taal verandert door de jaren heen. In de map die je meekrijgt staan veel tips en tricks en we gaan er nog veel gebruik van maken.
Trainer was Linda Verstraten. Zij bracht alles enthousiast over." - 15-02-2018 11:00

"Ik heb erg veel geleerd van de cursus. Je merkt dat de taal verandert door de jaren heen. In de map die je meekrijgt staan veel tips en tric… alles lezen - 15-02-2018 11:00

Startdata en plaatsen

Zwolle
20 mrt. 2018
Eindhoven
27 mrt. 2018
Rotterdam
20 apr. 2018
Groningen
15 mei. 2018
Utrecht
14 jun. 2018
Eindhoven
25 sep. 2018
Amsterdam
11 okt. 2018
Zwolle
6 nov. 2018
Rotterdam
22 nov. 2018
Utrecht
13 dec. 2018

Beschrijving

Vlot en makkelijk, duidelijke en correcte e-mails en brieven schrijven. Dat leert u in één dag in onze cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte brieven en e-mails schrijven. Met persoonlijke feedback en gerichte tips ter verbetering van uw eigen teksten. U leert een scala aan eenvoudige en direct toepasbare technieken, waarmee uw bedrijfscorrespondentie direct sterk zal verbeteren. Een training op maat door de Beste Opleider van Nederland (al jaren in de top drie)!

In de uitgebreide cursusmap vindt u naast theorie, oefeningen en cases een serie mooie voorbeeldbrieven en kant-en-klaar bruikbare openingszinnen en slotzinnen.

Kernonderwerpen in de cursus zijn:

•huisstijl en vormgevin…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen.  

Vlot en makkelijk, duidelijke en correcte e-mails en brieven schrijven. Dat leert u in één dag in onze cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte brieven en e-mails schrijven. Met persoonlijke feedback en gerichte tips ter verbetering van uw eigen teksten. U leert een scala aan eenvoudige en direct toepasbare technieken, waarmee uw bedrijfscorrespondentie direct sterk zal verbeteren. Een training op maat door de Beste Opleider van Nederland (al jaren in de top drie)!

In de uitgebreide cursusmap vindt u naast theorie, oefeningen en cases een serie mooie voorbeeldbrieven en kant-en-klaar bruikbare openingszinnen en slotzinnen.

Kernonderwerpen in de cursus zijn:

•huisstijl en vormgeving
•de indeling van uw tekst: aanhef, adressering, slotformule, enz.
•het doel van de brief/e-mail
•klantgerichte openings- en slotzinnen
•een heldere opbouw van de tekst
•een efficiënt schrijfproces
•het vinden van de juiste toon
•positief schrijven
•schrijfstijl: leesbaarheid, stijlfouten, vermijden van clichés
•aantrekkelijk en klantgericht formuleren
•de gouden regels voor een heldere en klantgerichte stijl
•correspondentie via e-mail of brief: wat zijn de verschillen?
•handige tips voor een goede e-mail
•uw eigen teksten langs de lat: wat kan er beter?
•de 10 gouden regels voor e-mails en brieven
•verschillende typen e-mails en brieven:
- informerende brieven/mails
- uitnodigingen
- (ontvangst)bevestigingen
- begeleidende brieven/mails 
- goednieuwsbrieven/-mails
- slechtnieuwsbrieven/-mails
- verzoekbrieven/-mails
- verkoopbrieven/-mails
- klachtenbrieven/-mails

Speciale aandacht is er voor de twee kernalinea's van een mail of brief: de openingsalinea en de slotalinea. Op deze twee plaatsen trappen veel schrijvers in de valkuilen van de vaak afstotend werkende standaardfrasen, terwijl er juist ook grote kansen liggen voor het afgeven van een fraai en fris 'visitekaartje'.

Uiteraard geeft de cursus ook antwoord op veelgestelde vragen, zoals 'Schrijven we de geadresseerde aan met u of met U?', 'Is het u hebt of u heeft?', 'Hoe lang mag een onderwerpregel zijn?', 'Sluiten we af met vriendelijke groet of groeten?' enzovoort.

• U krijgt een mooie, uitgebreide cursusmap die als uitstekend naslagwerk dienst blijft doen.
• Tijdens de cursus wordt het geleerde direct getoetst door middel van oefeningen en cases.
• Om het rendement van de training nog groter te maken, nodigen wij u uit om van tevoren voorbeelden van correspondentie aan te leveren uit uw eigen werkpraktijk. De docent geeft daarop gerichte feedback en tips voor verbetering.
• Kleine groepen, met aandacht voor uw persoonlijke vragen en meegebrachte/ingestuurde teksten.
• Voorafgaand zenden wij u een intakeformulier waarop u kunt aangeven welke knelpunten u ervaart in uw correspondentiepraktijk. De trainer geeft u dan extra hulp op deze onderdelen.
• Gezellige en respectvolle sfeer, met ruimte voor humor.
• Zeer ervaren, enthousiaste docenten.

9,1
Gemiddeld cijfer voor Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven
Gebaseerd op 65 ervaringen
starstarstarstarstar_half
Daisy Luiten
9
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Ik heb erg veel geleerd van de cursus. Je merkt dat de taal verandert door de jaren heen. In de map die je meekrijgt staan veel tips en tricks en we gaan er nog veel gebruik van maken.
Trainer was Linda Verstraten. Zij bracht alles enthousiast over." - 15-02-2018 11:00

"Ik heb erg veel geleerd van de cursus. Je merkt dat de taal verandert door de jaren heen. In de map die je meekrijgt staan veel tips en tric… alles lezen - 15-02-2018 11:00

starstarstarstarstar_half
Sjoerd Nieuwenhuizen
Senior adviseur brandveiligheid
9
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Wij hebben de cursus gevolgd bij Petra Boers. Petra heeft een enthousiaste manier van les geven. De inhoud is erg duidelijk en goed te volgen. Ik heb hier een hoop van opgestoken. " - 11-01-2018 15:10

"Wij hebben de cursus gevolgd bij Petra Boers. Petra heeft een enthousiaste manier van les geven. De inhoud is erg duidelijk en goed te volge… alles lezen - 11-01-2018 15:10

Ilse Selten
starstarstarstarstar
Ilse Selten
Secretaresse
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Leerzame en prettige cursus! Locatie was prima en goed bereikbaar. De lunch was heerlijk!
Danielle presenteert op een leuke en prettige manier. De opdrachten waren verrassend en leerzaam. Kortom een aanrader! " - 20-12-2017 15:44

"Leerzame en prettige cursus! Locatie was prima en goed bereikbaar. De lunch was heerlijk! Danielle presenteert op een leuke en prettige ma… alles lezen - 20-12-2017 15:44

starstarstarstarstar_half
Rosa de Rendón
9
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Het was een goede training.Goed uitgelegd. We hebben veel geoefend, feedback gegeven en ontvangen van de docent en de cursisten. voor mij een prima cursus. Veel geleerd Bedankt mevrouw Boers." - 14-12-2017 10:08

"Het was een goede training.Goed uitgelegd. We hebben veel geoefend, feedback gegeven en ontvangen van de docent en de cursisten. voor mij ee… alles lezen - 14-12-2017 10:08

starstarstarstarstar_border
Chantal de Vries
8
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De cursus was erg interessant. Alles werd duidelijk uitgelegd.
Veel geleerd in 1 dag. Erg tevreden over de manier waarop de cursus is gegeven. Jammer dat het bij binnenkomst niet duidelijks was waar we moesten zijn in het gebouw." - 14-12-2017 07:54

"De cursus was erg interessant. Alles werd duidelijk uitgelegd. Veel geleerd in 1 dag. Erg tevreden over de manier waarop de cursus is gege… alles lezen - 14-12-2017 07:54

Riny Wismans
starstarstarstarstar
Riny Wismans
Functioneel applicatie beheerder zorgapplicaties at GGZ Oost Brabant
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Petra gaat op structurele wijze door de lesstof. Bij elk onderdeel geeft ze duidelijke en heldere antwoorden op de gestelde vragen. Cursisten hebben vooraf hun verwachtingen aangegeven. Ook zijn er voorbeelden aangedragen.
Petra neemt deze spelenderwijs mee in de training. " - 13-12-2017 15:35

"Petra gaat op structurele wijze door de lesstof. Bij elk onderdeel geeft ze duidelijke en heldere antwoorden op de gestelde vragen. Cursiste… alles lezen - 13-12-2017 15:35

starstarstarstarstar
Marty Dörr
Customer Service Manager Benelux
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Het was een leuke en leerzame interactieve training.
Petra is rustig en legt heel duidelijk uit. De voorbereiding was uitstekend, waardoor er geen tijd verloren is gegaan.
Een echte aanrader." - 06-12-2017 12:59

"Het was een leuke en leerzame interactieve training. Petra is rustig en legt heel duidelijk uit. De voorbereiding was uitstekend, waardoo… alles lezen - 06-12-2017 12:59

starstarstarstarstar_border
Natalie Erasmus
Customer support representative
8
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Ik vond het een prettige cursus en duidelijke informatie en tips om in de praktijk toe te passen. Bedankt voor het naslagwerk als hulpmiddel. Nog veel succes met de voortzetting van deze cursus. " - 06-12-2017 07:15

"Ik vond het een prettige cursus en duidelijke informatie en tips om in de praktijk toe te passen. Bedankt voor het naslagwerk als hulpmidd… alles lezen - 06-12-2017 07:15

starstarstarstarstar
Floris de Jonge
customer service medewerker
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Op een speelse interactieve wijze worden veel zaken behandeld.
Deze dag is erg stimulerend geweest en ik merk dat mijn collega's dit ook zo ervaren hebben.
Wij gaan proberen alle opgedane kennis in praktijk te brengen.
En gebruiken daarbij de handige multomap als naslagwerk. " - 05-12-2017 06:14

"Op een speelse interactieve wijze worden veel zaken behandeld. Deze dag is erg stimulerend geweest en ik merk dat mijn collega's dit ook z… alles lezen - 05-12-2017 06:14

starstarstarstarstar
Janneke Koops
Customer Care Representative
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Wat was dit een ontzettend leuke training. Ik heb veel geleerd en nieuwe ideeen opgedaan! Trainster Petra doet dit onwijs leuk! Ik kan iedereen die veel per email communiceert deze training aanraden!" - 30-11-2017 06:32

"Wat was dit een ontzettend leuke training. Ik heb veel geleerd en nieuwe ideeen opgedaan! Trainster Petra doet dit onwijs leuk! Ik kan ieder… alles lezen - 30-11-2017 06:32

starstarstarstarstar_border
Buijs
8
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Hele leuke cursus met veel oefeningen en niet alleen maar uitleg waardoor je het meteen in de praktijk kan brengen! Waardoor je ook het meeste leert. Je krijgt ook een naslagwerk mee." - 23-11-2017 08:03

"Hele leuke cursus met veel oefeningen en niet alleen maar uitleg waardoor je het meteen in de praktijk kan brengen! Waardoor je ook het mees… alles lezen - 23-11-2017 08:03

starstarstarstarstar
Yavuz Yazoglu
Student Farmacie
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"cursus was erg leerzaam en het wordt ook nog eens heel duidelijk uitgelegd door de docent. Docent is vakinhoudelijk erg bekwaam en kan zonder moeite enkele voorbeelden geven, zodat het beter begrepen wordt door de cursisten. ook heeft de docent van alfabeta mij geholpen met een schoolopdracht. Heel erg bedankt!
Zeker een aanrader.
" - 22-11-2017 12:21

"cursus was erg leerzaam en het wordt ook nog eens heel duidelijk uitgelegd door de docent. Docent is vakinhoudelijk erg bekwaam en kan zonde… alles lezen - 22-11-2017 12:21

starstarstarstarstar
Martine Bakker
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Veel geleerd en helemaal opgefrist op een fijne en leuke manier. Precies de punten waar je tegen aanloopt, krijg je door deze cursus weer beter onder de knie. Erg fijn en veel aan gehad. " - 22-11-2017 10:58

"Veel geleerd en helemaal opgefrist op een fijne en leuke manier. Precies de punten waar je tegen aanloopt, krijg je door deze cursus weer be… alles lezen - 22-11-2017 10:58

starstarstarstarstar
Sander Quartel
Stafmedewerker Communicatie
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Het was een zeer leuke en vlotte training. Het gebruik van oefeningen zorgt er voor dat de lesstof snel wordt opgenomen. De trainster voelde de groep goed aan en paste daar haar tempo op aan. Naast de broodnodige lesstof was er ook ruimte voor humor! " - 20-11-2017 13:21

"Het was een zeer leuke en vlotte training. Het gebruik van oefeningen zorgt er voor dat de lesstof snel wordt opgenomen. De trainster voelde… alles lezen - 20-11-2017 13:21

starstarstarstarstar
L Steenvoorden
Administratief medewerker
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Het was een leerzame cursus om te mogen volgen! Ofwel geen overbodige luxe. Docent Mieke heeft ons deze dag op een prettige manier van uitleg voorzien. Duidelijke/ bruikbare voorbeelden kwamen voorbij in deze cursus. Dit maakt het vooral ook een praktische cursus, waarbij je gelijk kan oefenen aan de hand van de diverse opgaven. Dit vind ik zelf ook wel een pluspunt.
" - 20-11-2017 12:55

"Het was een leerzame cursus om te mogen volgen! Ofwel geen overbodige luxe. Docent Mieke heeft ons deze dag op een prettige manier van uitle… alles lezen - 20-11-2017 12:55

starstarstarstarstar
Martine Bakker
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"met spelling te maken heeft. Ze deed dat in een ontspannen, veilige setting, met grapjes en hele nuttige feitjes. Kan kan deze cursus aan iedereen aanraden die meer wil leren over taal en over het gebruik van nieuwe woorden. " - 20-11-2017 09:13

"met spelling te maken heeft. Ze deed dat in een ontspannen, veilige setting, met grapjes en hele nuttige feitjes. Kan kan deze cursus aan ie… alles lezen - 20-11-2017 09:13

starstarstarstarstar_half
Caro Kool
9
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Leuke en leerzame training. Petra wist alles goed en rustig uit te leggen en er was ruimte om vragen te stellen. Fijn dat we in kleine groepjes werkten en dat we onze eigen correspondentie onder de loep namen. " - 08-11-2017 13:24

"Leuke en leerzame training. Petra wist alles goed en rustig uit te leggen en er was ruimte om vragen te stellen. Fijn dat we in kleine groep… alles lezen - 08-11-2017 13:24

starstarstarstar_halfstar_border
Bram Schop
Schadebehandelaar
7
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Een uiterst plezierig cursus waarin alle onderdelen van de e-mail en brief aan de orde kwamen. Petra Boers wist alles boeiend te vertellen waardoor je nu ook goed nadenkt voordat je wat schrijft" - 08-11-2017 11:23

"Een uiterst plezierig cursus waarin alle onderdelen van de e-mail en brief aan de orde kwamen. Petra Boers wist alles boeiend te vertellen w… alles lezen - 08-11-2017 11:23

starstarstarstarstar
Jos Kamerling
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Een leuke cursus. Daniëlle geeft op heel persoonlijke wijze les. Veel variatie in theorie en oefeningen. Veel geleerd en uitgedaagd om op andere manieren dan ik gewend ben teksten te schrijven. Handige map als naslagwerk met alle informatie uit deze cursus. Ik kan deze cursus iedereen aanraden!" - 08-11-2017 08:13

"Een leuke cursus. Daniëlle geeft op heel persoonlijke wijze les. Veel variatie in theorie en oefeningen. Veel geleerd en uitgedaagd om op an… alles lezen - 08-11-2017 08:13

starstarstarstarstar
Mike van der Horn
Medewerker Contact Management Desk
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Uitstekende cursus. Duidelijk en rustig gepresenteerd door Petra. Ik heb direct bruikbare handvatten gekregen om mijn schriftelijke communicatie naar een ander niveau te tillen. Een aanrader voor een ieder die streeft naar het schrijven van afwisselende, sprankelende e-mails of brieven.

" - 01-11-2017 09:26

"Uitstekende cursus. Duidelijk en rustig gepresenteerd door Petra. Ik heb direct bruikbare handvatten gekregen om mijn schriftelijke communic… alles lezen - 01-11-2017 09:26

Er zijn nog geen veelgestelde vragen.  

Vraag nu gratis en vrijblijvend informatie aan:

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)