Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

Niveau
Totale lesduur
Trainer
Mieke Winnubst
Startdatum en plaats
9,1
Gemiddeld cijfer voor Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven
Gebaseerd op 59 ervaringen Lees alle ervaringenchevron_right
Marty Dörr
starstarstarstarstar
Customer Service Manager Benelux
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Het was een leuke en leerzame interactieve training.
Petra is rustig en legt heel duidelijk uit. De voorbereiding was uitstekend, waardoor er geen tijd verloren is gegaan.
Een echte aanrader." - woe 06 dec 2017 12:59:54 UTC

"Het was een leuke en leerzame interactieve training. Petra is rustig en legt heel duidelijk uit. De voorbereiding was uitstekend, waardoo… alles lezen - woe 06 dec 2017 12:59:54 UTC

Startdata en plaatsen

Utrecht
12 dec. 2017
Amsterdam
13 feb. 2018
Zwolle
20 mrt. 2018
Rotterdam
20 apr. 2018
Groningen
15 mei. 2018
Utrecht
14 jun. 2018

Beschrijving

Vlot en makkelijk, duidelijke en correcte e-mails en brieven schrijven. Dat leert u in één dag in onze cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte brieven en e-mails schrijven. Met persoonlijke feedback en gerichte tips ter verbetering van uw eigen teksten. U leert een scala aan eenvoudige en direct toepasbare technieken, waarmee uw bedrijfscorrespondentie direct sterk zal verbeteren. Een training op maat door de Beste Opleider van Nederland (al jaren in de top drie)!

In de uitgebreide cursusmap vindt u naast theorie, oefeningen en cases een serie mooie voorbeeldbrieven en kant-en-klaar bruikbare openingszinnen en slotzinnen.

Kernonderwerpen in de cursus zijn:

•huisstijl en vormgevin…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen.  

Vlot en makkelijk, duidelijke en correcte e-mails en brieven schrijven. Dat leert u in één dag in onze cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte brieven en e-mails schrijven. Met persoonlijke feedback en gerichte tips ter verbetering van uw eigen teksten. U leert een scala aan eenvoudige en direct toepasbare technieken, waarmee uw bedrijfscorrespondentie direct sterk zal verbeteren. Een training op maat door de Beste Opleider van Nederland (al jaren in de top drie)!

In de uitgebreide cursusmap vindt u naast theorie, oefeningen en cases een serie mooie voorbeeldbrieven en kant-en-klaar bruikbare openingszinnen en slotzinnen.

Kernonderwerpen in de cursus zijn:

•huisstijl en vormgeving
•de indeling van uw tekst: aanhef, adressering, slotformule, enz.
•het doel van de brief/e-mail
•klantgerichte openings- en slotzinnen
•een heldere opbouw van de tekst
•een efficiënt schrijfproces
•het vinden van de juiste toon
•positief schrijven
•schrijfstijl: leesbaarheid, stijlfouten, vermijden van clichés
•aantrekkelijk en klantgericht formuleren
•de gouden regels voor een heldere en klantgerichte stijl
•correspondentie via e-mail of brief: wat zijn de verschillen?
•handige tips voor een goede e-mail
•uw eigen teksten langs de lat: wat kan er beter?
•de 10 gouden regels voor e-mails en brieven
•verschillende typen e-mails en brieven:
- informerende brieven/mails
- uitnodigingen
- (ontvangst)bevestigingen
- begeleidende brieven/mails 
- goednieuwsbrieven/-mails
- slechtnieuwsbrieven/-mails
- verzoekbrieven/-mails
- verkoopbrieven/-mails
- klachtenbrieven/-mails

Speciale aandacht is er voor de twee kernalinea's van een mail of brief: de openingsalinea en de slotalinea. Op deze twee plaatsen trappen veel schrijvers in de valkuilen van de vaak afstotend werkende standaardfrasen, terwijl er juist ook grote kansen liggen voor het afgeven van een fraai en fris 'visitekaartje'.

Uiteraard geeft de cursus ook antwoord op veelgestelde vragen, zoals 'Schrijven we de geadresseerde aan met u of met U?', 'Is het u hebt of u heeft?', 'Hoe lang mag een onderwerpregel zijn?', 'Sluiten we af met vriendelijke groet of groeten?' enzovoort.

• U krijgt een mooie, uitgebreide cursusmap die als uitstekend naslagwerk dienst blijft doen.
• Tijdens de cursus wordt het geleerde direct getoetst door middel van oefeningen en cases.
• Om het rendement van de training nog groter te maken, nodigen wij u uit om van tevoren voorbeelden van correspondentie aan te leveren uit uw eigen werkpraktijk. De docent geeft daarop gerichte feedback en tips voor verbetering.
• Kleine groepen, met aandacht voor uw persoonlijke vragen en meegebrachte/ingestuurde teksten.
• Voorafgaand zenden wij u een intakeformulier waarop u kunt aangeven welke knelpunten u ervaart in uw correspondentiepraktijk. De trainer geeft u dan extra hulp op deze onderdelen.
• Gezellige en respectvolle sfeer, met ruimte voor humor.
• Zeer ervaren, enthousiaste docenten.

9,1
Gemiddeld cijfer voor Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven
Gebaseerd op 59 ervaringen
Marty Dörr
starstarstarstarstar
Customer Service Manager Benelux
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Het was een leuke en leerzame interactieve training.
Petra is rustig en legt heel duidelijk uit. De voorbereiding was uitstekend, waardoor er geen tijd verloren is gegaan.
Een echte aanrader." - woe 06 dec 2017 12:59:54 UTC

"Het was een leuke en leerzame interactieve training. Petra is rustig en legt heel duidelijk uit. De voorbereiding was uitstekend, waardoo… alles lezen - woe 06 dec 2017 12:59:54 UTC

Natalie Erasmus
starstarstarstarstar_border
Customer support representative
8
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Ik vond het een prettige cursus en duidelijke informatie en tips om in de praktijk toe te passen. Bedankt voor het naslagwerk als hulpmiddel. Nog veel succes met de voortzetting van deze cursus. " - woe 06 dec 2017 07:15:36 UTC

"Ik vond het een prettige cursus en duidelijke informatie en tips om in de praktijk toe te passen. Bedankt voor het naslagwerk als hulpmidd… alles lezen - woe 06 dec 2017 07:15:36 UTC

Floris de Jonge
starstarstarstarstar
customer service medewerker
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Op een speelse interactieve wijze worden veel zaken behandeld.
Deze dag is erg stimulerend geweest en ik merk dat mijn collega's dit ook zo ervaren hebben.
Wij gaan proberen alle opgedane kennis in praktijk te brengen.
En gebruiken daarbij de handige multomap als naslagwerk. " - din 05 dec 2017 06:14:00 UTC

"Op een speelse interactieve wijze worden veel zaken behandeld. Deze dag is erg stimulerend geweest en ik merk dat mijn collega's dit ook z… alles lezen - din 05 dec 2017 06:14:00 UTC

Janneke Koops
starstarstarstarstar
Customer Care Representative
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Wat was dit een ontzettend leuke training. Ik heb veel geleerd en nieuwe ideeen opgedaan! Trainster Petra doet dit onwijs leuk! Ik kan iedereen die veel per email communiceert deze training aanraden!" - don 30 nov 2017 06:32:10 UTC

"Wat was dit een ontzettend leuke training. Ik heb veel geleerd en nieuwe ideeen opgedaan! Trainster Petra doet dit onwijs leuk! Ik kan ieder… alles lezen - don 30 nov 2017 06:32:10 UTC

Buijs
starstarstarstarstar_border
8
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Hele leuke cursus met veel oefeningen en niet alleen maar uitleg waardoor je het meteen in de praktijk kan brengen! Waardoor je ook het meeste leert. Je krijgt ook een naslagwerk mee." - don 23 nov 2017 08:03:08 UTC

"Hele leuke cursus met veel oefeningen en niet alleen maar uitleg waardoor je het meteen in de praktijk kan brengen! Waardoor je ook het mees… alles lezen - don 23 nov 2017 08:03:08 UTC

Yavuz Yazoglu
starstarstarstarstar
Student Farmacie
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"cursus was erg leerzaam en het wordt ook nog eens heel duidelijk uitgelegd door de docent. Docent is vakinhoudelijk erg bekwaam en kan zonder moeite enkele voorbeelden geven, zodat het beter begrepen wordt door de cursisten. ook heeft de docent van alfabeta mij geholpen met een schoolopdracht. Heel erg bedankt!
Zeker een aanrader.
" - woe 22 nov 2017 12:21:06 UTC

"cursus was erg leerzaam en het wordt ook nog eens heel duidelijk uitgelegd door de docent. Docent is vakinhoudelijk erg bekwaam en kan zonde… alles lezen - woe 22 nov 2017 12:21:06 UTC

Martine Bakker
starstarstarstarstar
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Veel geleerd en helemaal opgefrist op een fijne en leuke manier. Precies de punten waar je tegen aanloopt, krijg je door deze cursus weer beter onder de knie. Erg fijn en veel aan gehad. " - woe 22 nov 2017 10:58:07 UTC

"Veel geleerd en helemaal opgefrist op een fijne en leuke manier. Precies de punten waar je tegen aanloopt, krijg je door deze cursus weer be… alles lezen - woe 22 nov 2017 10:58:07 UTC

Sander Quartel
starstarstarstarstar
Stafmedewerker Communicatie
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Het was een zeer leuke en vlotte training. Het gebruik van oefeningen zorgt er voor dat de lesstof snel wordt opgenomen. De trainster voelde de groep goed aan en paste daar haar tempo op aan. Naast de broodnodige lesstof was er ook ruimte voor humor! " - maa 20 nov 2017 13:21:55 UTC

"Het was een zeer leuke en vlotte training. Het gebruik van oefeningen zorgt er voor dat de lesstof snel wordt opgenomen. De trainster voelde… alles lezen - maa 20 nov 2017 13:21:55 UTC

L Steenvoorden
starstarstarstarstar
Administratief medewerker
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Het was een leerzame cursus om te mogen volgen! Ofwel geen overbodige luxe. Docent Mieke heeft ons deze dag op een prettige manier van uitleg voorzien. Duidelijke/ bruikbare voorbeelden kwamen voorbij in deze cursus. Dit maakt het vooral ook een praktische cursus, waarbij je gelijk kan oefenen aan de hand van de diverse opgaven. Dit vind ik zelf ook wel een pluspunt.
" - maa 20 nov 2017 12:55:20 UTC

"Het was een leerzame cursus om te mogen volgen! Ofwel geen overbodige luxe. Docent Mieke heeft ons deze dag op een prettige manier van uitle… alles lezen - maa 20 nov 2017 12:55:20 UTC

Martine Bakker
starstarstarstarstar
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"met spelling te maken heeft. Ze deed dat in een ontspannen, veilige setting, met grapjes en hele nuttige feitjes. Kan kan deze cursus aan iedereen aanraden die meer wil leren over taal en over het gebruik van nieuwe woorden. " - maa 20 nov 2017 09:13:18 UTC

"met spelling te maken heeft. Ze deed dat in een ontspannen, veilige setting, met grapjes en hele nuttige feitjes. Kan kan deze cursus aan ie… alles lezen - maa 20 nov 2017 09:13:18 UTC

Caro Kool
starstarstarstarstar_half
9
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Leuke en leerzame training. Petra wist alles goed en rustig uit te leggen en er was ruimte om vragen te stellen. Fijn dat we in kleine groepjes werkten en dat we onze eigen correspondentie onder de loep namen. " - woe 08 nov 2017 13:24:21 UTC

"Leuke en leerzame training. Petra wist alles goed en rustig uit te leggen en er was ruimte om vragen te stellen. Fijn dat we in kleine groep… alles lezen - woe 08 nov 2017 13:24:21 UTC

Bram Schop
starstarstarstar_halfstar_border
Schadebehandelaar
7
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Een uiterst plezierig cursus waarin alle onderdelen van de e-mail en brief aan de orde kwamen. Petra Boers wist alles boeiend te vertellen waardoor je nu ook goed nadenkt voordat je wat schrijft" - woe 08 nov 2017 11:23:52 UTC

"Een uiterst plezierig cursus waarin alle onderdelen van de e-mail en brief aan de orde kwamen. Petra Boers wist alles boeiend te vertellen w… alles lezen - woe 08 nov 2017 11:23:52 UTC

Jos Kamerling
starstarstarstarstar
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Een leuke cursus. Daniëlle geeft op heel persoonlijke wijze les. Veel variatie in theorie en oefeningen. Veel geleerd en uitgedaagd om op andere manieren dan ik gewend ben teksten te schrijven. Handige map als naslagwerk met alle informatie uit deze cursus. Ik kan deze cursus iedereen aanraden!" - woe 08 nov 2017 08:13:04 UTC

"Een leuke cursus. Daniëlle geeft op heel persoonlijke wijze les. Veel variatie in theorie en oefeningen. Veel geleerd en uitgedaagd om op an… alles lezen - woe 08 nov 2017 08:13:04 UTC

Mike van der Horn
starstarstarstarstar
Medewerker Contact Management Desk
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Uitstekende cursus. Duidelijk en rustig gepresenteerd door Petra. Ik heb direct bruikbare handvatten gekregen om mijn schriftelijke communicatie naar een ander niveau te tillen. Een aanrader voor een ieder die streeft naar het schrijven van afwisselende, sprankelende e-mails of brieven.

" - woe 01 nov 2017 09:26:21 UTC

"Uitstekende cursus. Duidelijk en rustig gepresenteerd door Petra. Ik heb direct bruikbare handvatten gekregen om mijn schriftelijke communic… alles lezen - woe 01 nov 2017 09:26:21 UTC

Meulenbroek
starstarstarstarstar
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"het was een goede en leerzame cursus, alles is goed en duidelijk verlopen ook de ervaring die we hebben gehad was van belang.
ook de interactie die we hadden was ook goed " - din 31 okt 2017 11:46:08 UTC

"het was een goede en leerzame cursus, alles is goed en duidelijk verlopen ook de ervaring die we hebben gehad was van belang. ook de inter… alles lezen - din 31 okt 2017 11:46:08 UTC

Ineke Derksen
starstarstarstarstar
secretaresse
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Hele leerzame dag voor zakelijke correspondentie. Inhoud en niveau was prima. Hele prettige sfeer, zeer kundige trainer. Genoeg ruimte voor vragen, theorie en praktijk goed afgewisseld.Goede locatie en bereikbaarheid. Een aanrader!" - maa 23 okt 2017 10:14:09 UTC

"Hele leerzame dag voor zakelijke correspondentie. Inhoud en niveau was prima. Hele prettige sfeer, zeer kundige trainer. Genoeg ruimte voor … alles lezen - maa 23 okt 2017 10:14:09 UTC

Gerda Koning
starstarstarstarstar
Secretaresse
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Ik ben heel erg enthousiast over de cursus. Daniëlle heeft ons heel veel bijgebracht over corresponderen 2.0.
Ze heeft een hele prettige manier van lesgeven. Door verschillende oefeningen en interactie met de deelnemers werd het absoluut geen saaie dag. Daarnaast was de locatie ook nog eens heel mooi en hebben we genoten van een zalige lunch. Een aantal collega's geven zich dit schooljaar nog op voor dezelfde cursus. Onze correspondentie wordt zeker duidelijker in de toekomst!" - din 17 okt 2017 12:12:34 UTC

"Ik ben heel erg enthousiast over de cursus. Daniëlle heeft ons heel veel bijgebracht over corresponderen 2.0. Ze heeft een hele prettige ma… alles lezen - din 17 okt 2017 12:12:34 UTC

Margreet Vliegers
starstarstarstarstar_border
Ambtelijk secretaris onderdeelcommissie
8
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Ik vond de afwisseling praktijk-theorie goed, het was een persoonlijke benadering wat ik als erg prettig heb ervaren, het was laagdrempelig, verhelderend/verfrissend en de sfeer was goed. Kortom: een prima training!" - maa 16 okt 2017 12:29:58 UTC

"Ik vond de afwisseling praktijk-theorie goed, het was een persoonlijke benadering wat ik als erg prettig heb ervaren, het was laagdrempelig,… alles lezen - maa 16 okt 2017 12:29:58 UTC

Geke Everts
starstarstarstarstar_border
Administratief Medewerkster
8
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De locatie was prima ( Fidder in Zwolle ) de inhoud van de cursus was goed. De trainer was persoonlijk en enthousiast. Al met al een leuke en leerzame dag." - zat 14 okt 2017 13:53:37 UTC

"De locatie was prima ( Fidder in Zwolle ) de inhoud van de cursus was goed. De trainer was persoonlijk en enthousiast. Al met al een leuke e… alles lezen - zat 14 okt 2017 13:53:37 UTC

Norma Townsend
starstarstarstarstar_border
relatiebeheerder
8
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Petra is een heel rustig, geduldig persoon en goede docent. Ze had een duidelijk verhaal en praktijk voorbeelden. We zaten in een klein groepje, slechts 4 personen, dus we kregen volle aandacht. Het was ook een mooie locatie en we werden goed verzorgd. Ik heb er veel van opgestoken.Goed toepasbaar in de praktijk. " - maa 09 okt 2017 12:59:15 UTC

"Petra is een heel rustig, geduldig persoon en goede docent. Ze had een duidelijk verhaal en praktijk voorbeelden. We zaten in een klein groe… alles lezen - maa 09 okt 2017 12:59:15 UTC

Er zijn nog geen veelgestelde vragen.  

Vraag nu gratis en vrijblijvend informatie aan:

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)