Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

Niveau
Tijdsduur
Trainers
Mieke WinnubstPetra Boers
Locatie
Op locatie, Online
Startdatum en plaats
Logo van Alfabeta Tekst en Training
Opleiderscore: starstarstarstarstar 9,5 Alfabeta Tekst en Training heeft een gemiddelde beoordeling van 9,5 (uit 666 ervaringen)
Beste opleider van Nederland

Winnaar Beste opleider van Nederland 2019: #1 in Communicatie, #2 in Taalcursus en #2 in Secretarieel & Administratief.

Winnaar Beste opleider van Nederland 2018: #1 in Taalcursus, #2 in Communicatie en #3 in Sales.

Winnaar Beste opleider van Nederland 2017: #2 in Secretarieel & Administratief.

Winnaar Beste opleider van Nederland 2016: #3 in Communicatie.

Lees meer over Beste Opleider 2019.

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

9,5
Gemiddeld cijfer voor Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven
Gebaseerd op 196 ervaringen Lees alle ervaringenchevron_right
starstarstarstarstar
Marieke A
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Het was een leuke en zeer interessante op fris cursus. Heel veel nieuwe dingen er bij geleerd. In de toekomst zal ik veel minder snel fouten maken dan voor heen. Helemaal toppie! :) " - 03-12-2020 12:18

"Het was een leuke en zeer interessante op fris cursus. Heel veel nieuwe dingen er bij geleerd. In de toekomst zal ik veel minder snel fouten… alles lezen - 03-12-2020 12:18

Startdata en plaatsen

placeUtrecht
15 dec. 2020
check_circle Startgarantie
computer Online:
9 feb. 2021
placeAmsterdam
18 mrt. 2021
placeEindhoven
30 mrt. 2021
placeZwolle
29 apr. 2021
placeRotterdam
1 jun. 2021
computer Online:
10 jun. 2021
placeUtrecht
8 jul. 2021

Beschrijving

Vlot en makkelijk, duidelijke en correcte e-mails en brieven schrijven. In moderne 'gewonemensentaal'. Dat leer je in één dag in onze taalcursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte brieven en e-mails schrijven. Met persoonlijke feedback en gerichte tips ter verbetering van jouw eigen teksten. Je leert een scala aan eenvoudige en direct toepasbare technieken, waarmee je bedrijfscorrespondentie direct sterk zal verbeteren. Een training op maat door de Beste Opleider van Nederland (Alfabeta staat al jaren in de top drie)!

In de uitgebreide cursusmap vind je naast theorie, oefeningen en cases een serie mooie voorbeeldbrieven en kant-en-klaar bruikbare openingszinnen en slotzinnen.

Kernonderw…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Klantgericht schrijven, Schrijven, Zakelijke brieven, Zakelijk schrijven en Brieven schrijven.

Vlot en makkelijk, duidelijke en correcte e-mails en brieven schrijven. In moderne 'gewonemensentaal'. Dat leer je in één dag in onze taalcursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte brieven en e-mails schrijven. Met persoonlijke feedback en gerichte tips ter verbetering van jouw eigen teksten. Je leert een scala aan eenvoudige en direct toepasbare technieken, waarmee je bedrijfscorrespondentie direct sterk zal verbeteren. Een training op maat door de Beste Opleider van Nederland (Alfabeta staat al jaren in de top drie)!

In de uitgebreide cursusmap vind je naast theorie, oefeningen en cases een serie mooie voorbeeldbrieven en kant-en-klaar bruikbare openingszinnen en slotzinnen.

Kernonderwerpen in deze taalcursus zijn:

• huisstijl en vormgeving
• de indeling van je tekst: aanhef, adressering, slotformule, enz.
• het doel van de brief/e-mail
• klantgerichte openings- en slotzinnen
• een heldere opbouw van de tekst
• een efficiënt schrijfproces
• het vinden van de juiste toon
• positief schrijven
• schrijfstijl: leesbaarheid, stijlfouten, vermijden van clichés
• aantrekkelijk en klantgericht formuleren
• de gouden regels voor een heldere en klantgerichte stijl
• correspondentie via e-mail of brief: wat zijn de verschillen?
• handige tips voor een goede e-mail
• jouw eigen teksten langs de lat: wat kan er beter?
• de 10 gouden regels voor e-mails en brieven
• verschillende typen e-mails en brieven:
- informerende brieven/mails
- uitnodigingen
- (ontvangst)bevestigingen
- begeleidende brieven/mails 
- goednieuwsbrieven/-mails
- slechtnieuwsbrieven/-mails
- verzoekbrieven/-mails
- verkoopbrieven/-mails
- klachtenbrieven/-mails

Speciale aandacht is er voor de twee kernalinea's van een mail of brief: de openingsalinea en de slotalinea. Op deze twee plaatsen trappen veel schrijvers in de valkuilen van de vaak afstotend werkende standaardfrasen, terwijl er juist ook grote kansen liggen voor het afgeven van een fraai en fris 'visitekaartje'.

Uiteraard geeft de cursus ook antwoord op veelgestelde vragen, zoals 'Schrijven we de geadresseerde aan met je/jij of u/U?', 'Is het u hebt of u heeft?', 'Mogen "ik" en "wij" door elkaar in één tekst?', 'Hoe lang mag een onderwerpregel zijn?', 'Sluiten we af met vriendelijke groet of groeten?' enzovoort.

Alfabeta staat al jaren in de top drie Beste Opleider van Nederland!

• Je krijgt een mooie, uitgebreide cursusmap die als uitstekend naslagwerk dienst blijft doen.
• Tijdens de cursus wordt het geleerde direct getoetst door middel van oefeningen en cases.
• Om het rendement van de training nog groter te maken, nodigen wij je uit om van tevoren voorbeelden van correspondentie aan te leveren uit jouw eigen werkpraktijk. De docent geeft daarop gerichte feedback en tips voor verbetering.
• Kleine groepen, met aandacht voor jouw persoonlijke vragen en meegebrachte/ingestuurde teksten.
• Voorafgaand zenden wij u een intakeformulier waarop je kunt aangeven welke knelpunten je ervaart in jouw correspondentiepraktijk. De trainer geeft je dan extra hulp op deze onderdelen.
• Gezellige en respectvolle sfeer, met ruimte voor humor.
• Zeer ervaren, enthousiaste docenten.

Ook als incompanytraining!

9,5
Gemiddeld cijfer voor Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven
Gebaseerd op 196 ervaringen
starstarstarstarstar
Marieke A
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Het was een leuke en zeer interessante op fris cursus. Heel veel nieuwe dingen er bij geleerd. In de toekomst zal ik veel minder snel fouten maken dan voor heen. Helemaal toppie! :) " - 03-12-2020 12:18

"Het was een leuke en zeer interessante op fris cursus. Heel veel nieuwe dingen er bij geleerd. In de toekomst zal ik veel minder snel fouten… alles lezen - 03-12-2020 12:18

starstarstarstarstar
G
Secretarese
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Het was een leerzame met heel veel nuttige informatie. Nog een map met alle info die in de cursus is behandeld meegekregen, dus kan het thuis nog een rustig nalezen met oefeningen! Al met al een leuke leerzame dag!" - 02-12-2020 21:53

"Het was een leerzame met heel veel nuttige informatie. Nog een map met alle info die in de cursus is behandeld meegekregen, dus kan het thui… alles lezen - 02-12-2020 21:53

starstarstarstarstar
Gül Büyüksütçü
Allround administratief medewerker
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Het was een leuke training welke we online hebben gevolgd. Dat was goed te doen. Danielle is een leuke dame, legt dingen goed uit en geeft mooie voorbeelden. De groepsoefeningen waren leuk en afwisselend." - 02-12-2020 11:25

"Het was een leuke training welke we online hebben gevolgd. Dat was goed te doen. Danielle is een leuke dame, legt dingen goed uit en geeft m… alles lezen - 02-12-2020 11:25

starstarstarstarstar
Petra Alberts
manager FASA
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Hele interessante training van Danielle van den Hoogen. Volledig digitaal vanwege Covid19. Ondanks dat een hele active dag waar we veel van hebben opgestoken. Een aanrader om met je team te doen in deze periode waarin je elkaar veel minder fysiek treft." - 01-12-2020 07:04

"Hele interessante training van Danielle van den Hoogen. Volledig digitaal vanwege Covid19. Ondanks dat een hele active dag waar we veel van … alles lezen - 01-12-2020 07:04

starstarstarstarstar
Tim Knijn
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De cursus was goed ingericht. Doordat er een compacte groep was, had Danielle veel persoonlijke aandacht voor de cursisten. Dit zorgde ervoor dat iedere cursist de aandacht en zorg kreeg die het nodig had. Een echte aanrader!" - 27-11-2020 08:01

"De cursus was goed ingericht. Doordat er een compacte groep was, had Danielle veel persoonlijke aandacht voor de cursisten. Dit zorgde ervoo… alles lezen - 27-11-2020 08:01

starstarstarstarstar
Willeke Vaandering
Activiteitenbegeleider/administratief medewerker
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Ondanks de online cursus een super leerzame dag gehad. In een kleine groep met elkaar interactief bezig geweest met oefeningen. Hierdoor veel geleerd over de opbouw van teksten/briefen/e-mails, en vooral over hoe jouw tekst het beste overkomt.
" - 26-11-2020 14:54

"Ondanks de online cursus een super leerzame dag gehad. In een kleine groep met elkaar interactief bezig geweest met oefeningen. Hierdoor vee… alles lezen - 26-11-2020 14:54

starstarstarstarstar
Inge Pijnenburg
Financieel medewerker
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Sterke cursus met een fijn naslagwerk.
Petra heeft veel kennis van de Nederlandse taal, kan het goed overbrengen, is goed benaderbaar, rustig, positief en speelt goed in op vragen.
Ze heeft veel handvaten gegeven voor mijn hulpvragen. " - 25-11-2020 13:20

"Sterke cursus met een fijn naslagwerk. Petra heeft veel kennis van de Nederlandse taal, kan het goed overbrengen, is goed benaderbaar, rus… alles lezen - 25-11-2020 13:20

starstarstarstarstar
B.J. Spaan
Debiteurenbeheerder
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Cursus: Direct toepasbaar. Oplossing ligt heel dichtbij. Andere mindset.

Trainster:
Petra komt duidelijk en rustig over in haar uitleg. Eigen voorbeelden worden uitvoerig besproken.
Ze houdt goed de tijd in de gaten om niet uit te lopen.
Mooi naslagwerk gebundeld in ordner.
" - 25-11-2020 13:13

"Cursus: Direct toepasbaar. Oplossing ligt heel dichtbij. Andere mindset. Trainster: Petra komt duidelijk en rustig over in haar uitleg. … alles lezen - 25-11-2020 13:13

starstarstarstarstar
Britt Lemmers
Financieel administratief medewerker
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Zakelijk en klantgericht corresponderen vond ik wat lastig. Maar wel heel leuk en goed uitgelegd. Het leuke aan deze training vond ik dat we een tekst moesten schrijven zonder erbij na te denken. Kreeg je een aantal woorden die je in de tekst erbij moest verwerken. Er komen dan hele leuke verhalen uit. Verder was de trainster duidelijk en nam de tijd voor vragen als die gesteld werden." - 25-11-2020 10:39

"Zakelijk en klantgericht corresponderen vond ik wat lastig. Maar wel heel leuk en goed uitgelegd. Het leuke aan deze training vond ik dat we… alles lezen - 25-11-2020 10:39

starstarstarstarstar
Arnts
medewerker salarisadministratie
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Leuke training. Alles wordt weer even doorgelopen. Je weet weer waar je in het vervolg op moet letten. De trainster bracht alles positief. Hierdoor blijf je goed meedoen ook al vind je het moeilijk" - 24-11-2020 15:34

"Leuke training. Alles wordt weer even doorgelopen. Je weet weer waar je in het vervolg op moet letten. De trainster bracht alles positief. H… alles lezen - 24-11-2020 15:34

starstarstarstarstar
Yvette Blankvoort
mede-eigenaar vertaalbureau
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Ik heb verschillende webinars bij Mieke gevolgd en mij ingeschreven voor een cursus. Miekes kundigheid is groot, en haar enthousiasmerende manier van lesgeven is ronduit geweldig. Ik hoop nog vele webinars en cursussen bij Alfabeta te volgen!" - 19-11-2020 11:52

"Ik heb verschillende webinars bij Mieke gevolgd en mij ingeschreven voor een cursus. Miekes kundigheid is groot, en haar enthousiasmerende m… alles lezen - 19-11-2020 11:52

starstarstarstarstar
A. van Gendt
vertaler
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Goede heldere uitleg en speelse presentatie. Ik heb met veel plezier de lunchcursussen van Alfabeta gevolgd. De quiz aan het einde maakt de ervaring ook ontspannend en daardoor kun je de stof nog beter onthouden.
" - 18-11-2020 10:48

"Goede heldere uitleg en speelse presentatie. Ik heb met veel plezier de lunchcursussen van Alfabeta gevolgd. De quiz aan het einde maakt de … alles lezen - 18-11-2020 10:48

starstarstarstarstar
Ursula de Borst
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Kies voor Petra Boers!

Ik heb veel van haar geleerd tijdens de cursus creatief en doelgericht schrijven. Voor mij was het belangrijk om mijn kritische kant uit te schakelen en vanuit mijn creatieve en gevoelige kant te leren schrijven. Door de vele oefeningen en handige handvaten van Petra heb ik geleerd om gewoon lekker te schrijven.

Petra is zeer inspirerend, creatief, grappig en een goede, deskundige leerkracht waar we veel van geleerd hebben. Ik keek echt uit naar de lessen! Ze kwam zelf altijd met leuke voorbeelden. De lessen waren altijd interactief en nooit saai.

" - 17-11-2020 11:09

"Kies voor Petra Boers! Ik heb veel van haar geleerd tijdens de cursus creatief en doelgericht schrijven. Voor mij was het belangrijk om m… alles lezen - 17-11-2020 11:09

Kees Vette
starstarstarstarstar
Kees Vette
adviseur veiligheid en milieu
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Perfect in balans tussen persoonlijke leerdoelen, interactie en activatie. Effect gaat verder dan alleen het schrijven. Het helpt snel gedachten te ordenen. Petra is een prima motivator, met oog voor al haar deelnemers. " - 15-11-2020 13:07

"Perfect in balans tussen persoonlijke leerdoelen, interactie en activatie. Effect gaat verder dan alleen het schrijven. Het helpt snel gedac… alles lezen - 15-11-2020 13:07

starstarstarstarstar
Geurds
Adm. medewerker
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Zeer professionele training, leuk afgewisseld theorie met oefeningen. Alles goed uitgelegd en positief gebracht. Danielle luistert goed en geeft goede feedback. De cursus is totaal niet saai en je blijft gekluisterd. We hadden de training via Teams vanwege de Corona en dat ging zeer goed. Ook het werken in sub-groepjes ging goed." - 11-11-2020 06:57

"Zeer professionele training, leuk afgewisseld theorie met oefeningen. Alles goed uitgelegd en positief gebracht. Danielle luistert goed en g… alles lezen - 11-11-2020 06:57

starstarstarstarstar
Dee-Dee Koopmans
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Petra is een ervaren en betrokken docent. De cursus Zakelijke Correspondentie heeft mij zelfvertrouwen gegeven om op een zakelijke manier te communiceren met stakeholders. Petra heeft door haar vele jaren ervaring goed inzicht in waar de leerlingen wel een duwtje in de rug kunnen gebruiken en waar ze niet onnodig veel tijd aan hoeft te besteden. De cursus werd hierdoor efficiënt ingevuld en met een persoonlijke touch." - 09-11-2020 14:02

"Petra is een ervaren en betrokken docent. De cursus Zakelijke Correspondentie heeft mij zelfvertrouwen gegeven om op een zakelijke manier te… alles lezen - 09-11-2020 14:02

starstarstarstarstar_border
Gemma Staal
8
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Petra brengt het leuk en is enthousiast. Leuke training, voor mij persoonlijk een opfriscursus. Soms was er te weinig tijd om dieper op dingen in te gaan. Wellicht is het een idee de inhoud wat meer aan te passen naar het tijdsbestek dat er is. (begrijp de scoreverdeling niet helemaal, maar je krijgt van mij een dikke 8!)" - 06-11-2020 07:59

"Petra brengt het leuk en is enthousiast. Leuke training, voor mij persoonlijk een opfriscursus. Soms was er te weinig tijd om dieper op ding… alles lezen - 06-11-2020 07:59

starstarstarstarstar
Willem Janssen
Senior medewerker facilitaire services.
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"D, DT, T....ik dacht: kom, laat ik me voor deze webinar eens aanmelden om de D's, DT's etc. weer op te frissen en wat heb ik er weer van geleerd! Veel zaken zijn automatisme maar tevens de valkuil. Mieke geeft ezelsbruggetjes, geeft op een leuke speelse manier les maar wel met een duidelijke boodschap.....en die is blijven hangen bij me. Kortom: ik hem me aangemeld voor de volgende webinar en kijk er al naar uit! Alfabeta (Mieke) is echt een aanrader!" - 05-11-2020 14:43

"D, DT, T....ik dacht: kom, laat ik me voor deze webinar eens aanmelden om de D's, DT's etc. weer op te frissen en wat heb ik er weer van gel… alles lezen - 05-11-2020 14:43

starstarstarstarstar
Melissa Goossens-Vervoort
Medewerkster Backoffice
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Ondanks het programma (Zoom) dat gebruikt werd, was het een fijne, duidelijke training.
Petra legde alles duidelijk uit.
Ook de oefeningen waren fijn en helpen om in de toekomst mails te schrijven met "hartjes"." - 05-11-2020 08:00

"Ondanks het programma (Zoom) dat gebruikt werd, was het een fijne, duidelijke training. Petra legde alles duidelijk uit. Ook de oefeningen… alles lezen - 05-11-2020 08:00

starstarstarstarstar
Hendriks
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Leuke, interactieve en leerzame training klantgerichte e-mails gehad. De training was duidelijk en er was voldoende gelegenheid tot het stellen van vragen. Petra is enthousiast en gedreven in wat zij doet. " - 05-11-2020 07:16

"Leuke, interactieve en leerzame training klantgerichte e-mails gehad. De training was duidelijk en er was voldoende gelegenheid tot het stel… alles lezen - 05-11-2020 07:16

Mieke Winnubst - directeur / senior trainer
Mieke Winnubst
directeur / senior trainer
9,7
Petra Boers - Senior trainer-adviseur Communicatie
Petra Boers
Senior trainer-adviseur Communicatie
9,8

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.