Onzichtbaar Leiderschap: De output manager

Niveau
Tijdsduur
Logo van Academy for Business Development

Tip: meer info over het programma, startdatum, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

Er zijn nog geen startdata bekend voor dit product.

Beschrijving

ONZICHTBAAR LEIDINGGEVEN: WIE STUURT EN WIE GEEFT GAS ...

Als Manager bent u het hardst werkende lid van uw team of afdeling. U komt aan met ideeën, lost problemen op en neemt complexe taken over. Goed voor uw team, maar niet altijd goed voor uzelf. Toch kan het veel gemakkelijker. Door uzelf terug te trekken uit de dagelijkse operaties en ‘onzichtbaar’ leiding te geven. Door geen opdrachten, instructies of bevelen te geven. Door vanachter de schermen mensen aan te sturen, vaak zonder dat zij dit in de gaten hebben. Het resultaat is dat mensen meer initiatief nemen, zelf problemen oplossen en harder werken. En dit maakt uw opdracht gemakkelijker zodat u zich op belangrijke zaken kunt richt…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen.  

ONZICHTBAAR LEIDINGGEVEN: WIE STUURT EN WIE GEEFT GAS ...

Als Manager bent u het hardst werkende lid van uw team of afdeling. U komt aan met ideeën, lost problemen op en neemt complexe taken over. Goed voor uw team, maar niet altijd goed voor uzelf. Toch kan het veel gemakkelijker. Door uzelf terug te trekken uit de dagelijkse operaties en ‘onzichtbaar’ leiding te geven. Door geen opdrachten, instructies of bevelen te geven. Door vanachter de schermen mensen aan te sturen, vaak zonder dat zij dit in de gaten hebben. Het resultaat is dat mensen meer initiatief nemen, zelf problemen oplossen en harder werken. En dit maakt uw opdracht gemakkelijker zodat u zich op belangrijke zaken kunt richten.

MANAGER: KEN UW BEPERKINGEN …

De belangrijkste les voor elke leidinggevende is: “Manager, ken uw beperkingen!” Iedereen moet doen waar hij of zij goed in is. Dat betekent dat de baas zich moet beperken tot het waarom en het wat. Medewerkers gaan zelf over het hoe. Hoewel dit evident lijkt, is dit omzetten naar de praktijk niet zo simpel. Tijdens deze workshop leert u van onze expert-trainer Filip Vandendriessche hoe u zijn Output Management Model kunt toepassen. Problemen genereren consensus, maar oplossingen genereren conflict. Daarom zit in dit model een harde grens: de oplossingen zijn van de medewerkers, niet van het management.

MANAGEMENT IS PROBLEMEN VERKOPEN EN OPLOSSINGEN KRIJGEN.

Als Manager moet u zich vooral richten naar “output”, het resultaat en hier harde criteria voor aanleggen. Als Manager ziet u erop toe dat iedereen zich strikt aan deze criteria houdt. Maar hier houdt de betrokkenheid van de Manager echter ook op. Als leidinggevende moet u kunnen sturen maar evenzeer loslaten. De operationele creativiteit blijft het domein van hen die daar in thuis zijn: de medewerkers. De meeste conflicten ontstaan immers als Managers het domein van hun medewerkers betreden … 

STUREN EN LOSLATEN … LEIDING GEVEN ZONDER BEVELEN

Gemakkelijk is het niet … want hoe kunt u als Manager zowel controleren als vertrouwen. In deze workshop krijgt u van uw trainer – Filip Vandendriessche - een antwoord op deze schijnbare paradox: hoe én sturen én loslaten? Of, hoe leidinggeven zonder bevelen?

"Als leidinggevend manager moet u zich vooral richten naar de output of het resultaat en hier harde criteria voor aanleggen.  U kijkt erop toe dat iedereen zich strikt aan deze criteria houdt. Maar hier houdt uw betrokkenheid ook op. Als leidinggevende moet u kunnen sturen maar evenzeer loslaten." - Filip Vandendriessche

Uw resultaat na de training:

  • U vindt de optimale balanstussen controle en vertrouwen
  • U weet hoe u output meet zonder cijfers
  • U kunt duidelijke project criteria formuleren en deze meegeven aan uw medewerkers meegeeft

Programma:

BLOK 1 - BASISCONCEPTEN BINNEN “STUREN OP OUTPUT”

  • Waarom Managers zich met de verkeerde dingen bezig houden?
  • De managementtrechter & de conflictpiramide: strategisch, tactisch & operationeel.
  • Als Manager formuleert u criteria, geen oplossingen.
  • Oefeningen & cases.

BLOK 2 - ONDERSCHEID TUSSEN “STUREN OP INPUT EN STUREN OP OUTPUT”:

  • Onderscheid tussen inspanningsverplichting (input) en resultaatsverbintenis (output).
  • Waarom sturen op output in plaats van op input?
  • Verlichten van uw persoonlijke agenda.
  • Waarderen van kwaliteiten en competenties van uw medewerkers.
  • Verhogen van de betrokkenheid van uw medewerkers door hun kennis te waarderen.
  • Hoe stuurt u op output?
  • Hoe past u dit toe in uw opdracht als leidinggevende? Oefeningen & cases.
  • Herdefinieer input geformuleerde competenties in resultaat termen: oefeningen & cases.

BLOK 3 - FORMULEREN VAN “KWALITATIEF VERIFIEERBARE OUTPUT”-DOELEN:

  • Inhoudelijke criteria: concreet & verifieerbaar, maak keuzes, autosancties, consequent, uitdagend én realistisch, …
  • Taalkundige criteria: duidelijk en gedefinieerd, van kwantitatief naar kwalitatief, …
  • De cijfervalkuil: een cijfer is geen visie.
  • Hoe smart zijn SMART-doelen?
  • Hoe een veranderdoel formuleren in kwalitatief verifieerbare OUTPUT-termen? 
  • Oefeningen & cases.

BLOK 4 - IMPACT VOOR U ALS MANAGER: WAT LEERT U ACCEPTEREN ALS OUTPUTMANAGER?

  • U wordt op “verifieerbaarheid” bevraagd door collega’s en medewerkers.
  • U krijgt feedback als u op operationeel niveau acteert.
  • U wordt uitgedaagd om enkel op strategisch en tactisch niveau te acteren: oefeningen & cases.

BLOK 5 - HOE KRIJGT U UW MEDEWERKERS, COLLEGA’S EN MANAGEMENT ACHTER UW VISIE?

  • Hoe verkoopt u uw visie zonder manipuleren?
  • Wat als uw baas niet wil kiezen?
  • Hoe gaat u om met weerstand tegen outputmanagement?
  • Delegeren en sturen op output.

Uw trainer: Filip Vandendriessche, psycholoog, bouwde na een NFWO-mandaat een succesvolle loopbaan uit als internationaal consultant en trainer. Hij is de grondlegger van het concept “input-output”-sturing en de bedenker van het model ‘leidinggeven

zonder bevelen’.  Hij kreeg opdrachten van uiteenlopende cliënten als Agfa, Basf, Bayer, Borealis, DSM, Monsanto, Alcatel, IBM, Philips, ABB, C&A, Inbev, Stad Antwerpen, het Vaticaan enz. Hij is lector aan de KU Leuven, Universiteit Antwerpen, Vrije Universiteit van Amsterdam en doceert 'Social Skills' in diverse MBA-programma’s. Verder is hij een veelgevraagd en sterk gewaardeerd spreker op internationale trainingen, seminars en congressen rond leiderschap.

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen.  

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
infoEr is een telefoonnummer vereist om deze informatieaanvraag in behandeling te nemen. (optioneel)
(optioneel)

Heeft u nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.