Opleiding Recruitment Professional

Niveau
Tijdsduur
Logo van Academy for Recruitment

Tip: meer info over het programma, startdatum, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

Er zijn nog geen startdata bekend voor dit product.

Beschrijving

De opleiding Recruitment Professional is onderdeel van de Academy for Recruitment en bestaat in totaal uit 12 modules en een examen. Recruitment verandert razendsnel en de arbeidsmarkt is dynamischer dan ooit. Hoe zorg je er als recruiter voor dat je het verschil maakt? Goed recruitment begint bij jezelf. Hoe meer jij vanuit je jouw talenten werkt, hoe meer impact je hebt. Tijdens deze opleiding gaan we werken aan jouw impact; binnen je organisatie, bij jouw klanten en kandidaten, in je presentatie, in je communicatie, in je gedrag, online, in beeld en dmv teksten.

Programma

1. Jouw Persoonlijk profiel

Als recruiter ben je dagelijks bezig met het werven en selecteren van geschikte kandida…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen.  

De opleiding Recruitment Professional is onderdeel van de Academy for Recruitment en bestaat in totaal uit 12 modules en een examen. Recruitment verandert razendsnel en de arbeidsmarkt is dynamischer dan ooit. Hoe zorg je er als recruiter voor dat je het verschil maakt? Goed recruitment begint bij jezelf. Hoe meer jij vanuit je jouw talenten werkt, hoe meer impact je hebt. Tijdens deze opleiding gaan we werken aan jouw impact; binnen je organisatie, bij jouw klanten en kandidaten, in je presentatie, in je communicatie, in je gedrag, online, in beeld en dmv teksten.

Programma

1. Jouw Persoonlijk profiel

Als recruiter ben je dagelijks bezig met het werven en selecteren van geschikte kandidaten. Op basis van harde criteria, zachte criteria, motivatie en cultuurfit. Maar wat is nu eigenlijk een goede recruiter? En bestaat de ideale recruiter eigenlijk wel? Samen bepalen we de belangrijkste competenties van een recruiter.

  • Wat is jouw recruitment profiel? Ben je een verbinder, een hunter, zit je op de relatie of wil je scoren?
  • Hoe lees jij (en een ander) jouw assessment?
  • Waar ligt je kracht en waar ligt je valkuil?

Goed recruitment begint bij jezelf. Aan de hand van een online assessment en jouw eigen WHY werken we toe naar jouw eigen recruitersprofiel. Hoe beter jij jezelf kent hoe meer impact je hebt bij het benaderen van kandidaten en in gesprekken met opdrachtgevers. Aan de hand van een visionboard brengen we vervolgens in kaart wat jij wil bereiken en waar je nieuwsgierig naar bent.

2. Personal Branding

Talent trekt talent aan. Dat maakt dat de eerste indruk van een recruiter zo belangrijk is. Het is het visitekaartje van jezelf, de organisatie die je vertegenwoordigt en tegelijkertijd moet deze ‘levellen’ met de personen die je wilt aantrekken. Jouw personal brand is een verlengstuk van het employer brand, maar nog veel belangrijker: jouw waarde als recruiter.

  • Je leert goed, authentiek en onderscheidend pitchen, online en offline
  • Je werkt aan je zicht- en vindbaarheid
  • Hoe maak je impact en wat moet je zeker niet doen?
  • Je brengt je avatars en professionele social media met elkaar in lijn zodat zij je personal brand versterken. 

3. The Candidate Journey

Op een arbeidsmarkt waar we moeten vechten om kandidaten is de eerste indruk die je achterlaat bepalend voor de verdere relatie. Die moet dan ook raak zijn. Op inhoud, op voorbereiding en op onderscheidend vermogen. Hoe benader je kandidaten? Op welke toon? Via welk kanaal? En wat zeg je dan? In dit dagdeel gaan we in op de verschillende manieren waarop je (passieve) kandidaten kunt bewegen en hoe je ze vervolgens blijft boeien in het hele recruitment proces. Welke methode past bij jou en je doelgroep?

  • Bewust kiezen voor een directe of indirecte benadering.
  • Hoe schrijf je de beste e-mail, 140 teken-Tweet, inMail, whatsapp bericht voor jouw doelgroep?
  • De kunst van het verleiden
  • Verwachtingsmanagement
  • Contactmomenten

4. Video content – YouTube yourself

Video is bijna niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. Iedereen heeft een smartphone en kan filmpjes maken. Er zijn genoeg gratis apps om je filmpje te editen en online zetten kan met 1 druk op de knop. Maar wat is nu eigenlijk het doel van het filmpje en wat doe je er vervolgens mee? Er zijn legio manieren waarop je als recruiter video kunt inzetten. Als tool om mensen een persoonlijke boodschap te sturen. Je kunt je opdrachtgever en vacatures helder in beeld brengen. Je kunt mensen een kijkje laten nemen bij jouw organisatie. Of misschien maak je een videoboodschap voor je klant waarin jouw kandidaat zich voorstelt. Tijdens deze interactieve training nemen we je mee in de mogelijkheden van het inzetten van video voor recruitment, ga je doelstellingen formuleren maar ga je vooral ook zelf aan de slag. We leren je de basics voor het maken en editen van video’s met je smartphone en geven je tips over geluid, licht en presentatie. Na deze training kun jij:

  • Doelstellingen formuleren voor het maken van een video
  • Filmpje maken met je smartphone
  • Filmpje editen met je smartphone
  • Video’s gericht inzetten om je doelstellingen te behalen

5. Employer Branding

Branding is eigenlijk niets anders dan zorgen dat jouw doelgroep zich herkend in jouw bedrijf, in jouw cultuur. Als bureau-recruiter heb je een dubbele taak. Je moet je doelgroep aantrekken met jouw organisatie en jouw brand, maar ook met die van je opdrachtgevers. De kunst is om te achterhalen waarin jouw organisatie en die van je opdrachtgevers anders is, authentiek is, waar de energie zit. En om dat verhaal vervolgens op een onderscheidende manier naar buiten te brengen, te verwoorden, te visualiseren en ernaar te handelen op een MERKwaardige manier. Geen “wij van WC eend verkopen WC eend” maar echte, eerlijke verhalen waarmee je kunt matchen op cultuur en waarden. Tijdens deze module leer je:

  • de kern van een bedrijf te achterhalen om zo een optimale match te kunnen maken
  • met een opdrachtgever het gesprek aan te gaan over waar het nu echt om draait en als sparringpartner op te treden
  • het merk van jouw organisatie te laden. Hoe zorg je dat je de verwachtingen van een kandidaat en opdrachtgever overtreft?
  • te verleiden met het hoofd en het hart

6. Vacature intake en het maken van een wervingsadvies

Een wervingsadvies geeft een recruiter regie en schept helderheid naar de opdrachtgever. In plaats van hard te gaan rennen op basis van een functieprofiel, gaan we de vacature intake veel specifieker richten op de doelgroep en maken we een wervingsadvies. Met een goede vacature-intake heb je de helft minder wervingsinspanningen nodig en stel je je op als sparringspartner van de klant. Het wervingsadvies is een A4'tje waarin jouw belangrijkste constateringen staan met betrekking tot de doelgroep. Het maakt dat de inspanningen die je gaat verrichten om succesvol te recruiten, gericht en effectief zijn en de kans op het kwalitatief beste resultaat het grootste. Tijdens dit dagdeel leer je:

  • Invullen van de 5 W’s.
  • Inschatting maken van de wervingshaalbaarheid en op basis daarvan verwachtingen managen
  • Strategie gericht op de actieve en latente doelgroep.
  • Vaststellen van de wervingsboodschap.
  • Wat wordt de wervingsmiddelenmix om succes te behalen?
  • Welke afspraken maak je met de klant?

Gericht werven is succesvol recruiten!

7. Gevonden worden en verleiden met vacatureteksten

Weet jij dat 52% van de werkzoekenden vacatureteksten maar vaag vindt? Dat 9 van de 10 vacatureteksten clichés bevatten en dat 1 op de 3 lezers zich hieraan ergert? De vacaturetekst het meest gebruikte arbeidsmarktcommunicatiemiddel is? Een lezer van jouw tekst al binnen luttele seconden bepaalt of ie weer wegklikt of doorleest?

Bovenstaande punten zijn nog maar een kleine greep uit de legio redenen om als recruiter werk te maken van je vacatureteksten en vacatureuiteingen, want laten we eerlijk zijn, we hebben tegenwoordig zoveel meer dan alleen maar tekst. En dat is wat wij tijdens deze middag met elkaar gaan doen. Onderwerpen (o.a.) aan de orde komen:

  • Waarde en werking van de vacaturetekst.
  • Aanspreken van de doelgroep.
  • Onderscheidend schrijven, onderscheidend zijn.
  • Optimaliseren van de vindbaarheid (SEO).
  • Praktische schrijftips.

8. Search training

Slim en gericht searchen maken wervingssucces heel maakbaar. Het proactief benaderen van kandidaten is een integraal onderdeel van recruitment en verschilt per doelgroep. Searchen gaat over zoeken met behulp van Facebook, LinkedIn, Google, Twitter, Boolean Logic maar ook over cv databases en andere slimme manieren om talent te spotten. Hoe vertaal je je VIF in een zoekstring en aanpak die jou in staat stelt om de kandidaat te vinden die je zoekt?

  • Welke zoekkanalen zijn er?
  • Welke kanalen gebruik ik op welke manier en voor welke doelgroep?
  • Hoe stel ik een searchprofiel en searchstring op?
  • Hoe kom ik van een longlist naar een shortlist?
  • Aan elke goede search ligt een vacature intake ten grondslag.

9. Interviewen en communiceren met impact

We kennen allemaal de STAR methodiek om te achterhalen of iemand over de juiste competenties beschikt. Maar sommige kandidaten vinden het lastig om goede voorbeelden te noemen, zijn zenuwachtig of vertellen halve waarheden. Communicatie omvat veel meer dan alleen de manier van vragen stellen.

Als je bewust afgestemd contact maakt met de ander ontstaat er vertrouwen waardoor de ander meer gaat delen. Hierdoor kan jij als professional effectiever je werk doen. Het sneller, respectvol doorbreken van barrières, zorgt ervoor dat een eventuele match of mismatch zichtbaar is.

In deze training leer je:

  • Het zuiver leren lezen van de non-verbale communicatie van de ander.
  • Het goed contact kunnen maken met jezelf en de ander in het moment. (Rapport)
  • Gespreksvaardigheden op maat afgestemd op de deelnemer.
  • Het leren herkennen van signalen die mogelijk kunnen verwijzen naar een leugen.

Doel:

  • De effectiviteit vergroten van een interview of een 1 op 1 gesprek (met een klant of met collega’s)
  • Het bewust leren reflecteren op je eigen gedrag als professional.
  • Het creëren van een veilige sfeer op elk willekeurig moment.

10. Optimaliseren van het recruitment proces, de ROI van jouw werk

De meeste recruiters worden niet aangetrokken omwille van hun administratieve skills. Zij zijn van nature een tikje chaotisch, ad-hoc, gehaast en creatief. Door inzichtelijk te maken waar we mee bezig zijn en wat dat oplevert kunnen we een hoop tijd (en geld) besparen. Je wilt minder geleefd worden door de 'waan van de dag’ en dat doe je door gestructureerd te plannen, te analyseren en te forecasten. Na dit dagdeel kan je:

  • in het recruitmentproces herkennen en herstellen
  • Mensen aanspreken op hun SLA’s
  • Recruitment forecast maken
  • Bewuste keuzes maken
  • Procesmatig communiceren met je klant/kandidaat
  • Hoe efficiënter je werkt hoe meer tijd er is om jouw talenten volop te benutten en meer aandacht te besteden aan jouw klanten en kandidaten.

11. Dilemma’s en ethiek

Er rust een zware verantwoordelijkheid op de schouders van recruiters. De beschuldiging van discriminatie ligt continu op de loer, maar ook het aannemen van ‘bad hires’ die de continuïteit van de organisatie in gevaar brengen. Hoe ga je om met leeftijdsdiscriminatie of een lijnmanager die een bepaalde etniciteit niet in zijn team wilt. En hoe kijk je naar dikke mensen, zwangere personen of mensen die genezen zijn van een ernstige ziekte. Maar wat dacht je van een kickback fee van een bureau, leverancier of een kandidaat die een stuk van jouw fee wil hebben? Ons vak staat bol van dilemma’s, meningen, voorkeuren en tegelijkertijd de druk om wel de openstaande vacatures in te vullen. Tijdens deze training leer je de wettelijke en sociale kaders waarin recruiters handelen:

  • wat mag niet, wanneer wordt het grijs en wanneer het strafbaar is.
  • welke keuzes en mogelijkheden je hebt bij discriminatie.
  • hoe je als recruiter en organisatie een statement kunt maken over ethiek.
  • hoe je voordeel kunt behalen door juist te handelen.

Als recruiter ben je gatekeeper van de cultuur binnen je organisatie.

12. Examen

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen.  

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heeft u nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.